Search Bar, web siteleri için bir arama kutusundan çok daha fazlasıdır. Kullanıcının, web sitesiyle nasıl bir etkileşim kurduğunu ve web sitesindeki beklentilerini anlamayı sağlar. Bir kullanıcı web sitesine geldiğinde istediğini doğrudan bulmak ister. Bu isteğinin en hızlı ve kolay şekilde olmasını bekler. Kullanıcıların bu beklentilerini doğru bir şekilde karşılamak için birçok yöntem vardır. Bir web sitesi için en iyi Search Bar uygulamalarına ve bu uygulamaların nasıl etkileri olduğuna bakalım.

Search Bar Nedir?

Search Bar, web sitelerinin, mobil uygulamalarının temel ögelerinden biridir. Kullanıcıların site içerisinde istedikleri içeriği daha kolay ve hızlı bir şekilde bulmalarını sağlar. Ayrıca, kullanıcıların web sitenizde daha uzun süre kalmalarını ve daha fazla sayfaya göz atmalarını sağlar. Search Bar, genellikle üç ögeden oluşur: kullanıcıların sorgularını yazdıkları metin kutusu, arama butonu ve büyüteç simgesi. 

En İyi Search Bar Uygulamaları

Sitenize sadece bir arama widget’ı yerleştirmek yeterli mi? Bu faydadan çok zarar getirecektir. Kullanıcının aramadaki beklentisi karşılanmadığında kullanıcı, siteyi terk eder ve aradığını bulamadığını düşünerek başka alternatif sitelere yönelir. Kullanıcıya etkili bir arama deneyimi sunmak için en iyi Search Bar uygulamalarına göz atalım.

Site İçi Search Bar Yerleşimi

Search Bar, web sitesinde kullanıcının kolaylıkla bulabileceği bir konumda yer almalıdır. Web sitelerinde genellikle sağ üst köşede veya orta bölgede görülür. Her iki yerleşimden biri tercih edildiğinde, Search Bar arama yapma ihtiyacı duyan kullanıcılar için daha görünür olur ve kolaylıkla kullanılabilir.

Search Bar Tasarımı

Search Bar’ın metin kutusu dediğimiz sorgu giriş alanının, uzun tasarlanması kullanıcı deneyimi açısından önemlidir. Uzun metin kutusu, kullanıcıların arattığı sorguları görmeleri ve sorgularını düzeltmelerine imkan sağlar. Metin kutusunun sağına arama butonu eklemek, kullanıcının arama eylemini tetikler. Sorgusunu yazdıktan sonra düğmeye tıklayarak eylemini gerçekleştirmiş olur. Büyüteç, arama anlamını vermek için çok sık kullanılan bir semboldür. Büyüteci görünür büyüklükte eklemek “Search Bar”ın da görünürlüğünü artırır.

Yer Tutucu Metin Kullanımı

Kullanıcılara ne arayabileceklerine dair bir örnek vermek için arama kutusuna yer tutucu metin ekleyin. Yer tutucu metin, kullanıcının nasıl bir arama yapacağını ve neleri arayabileceğine yardımcı olan etkili yöntemlerden biridir.  Kullanıcının dikkatini çeker ve benzer aramalar yapmasını sağlar. Yer tutucu metin, yazılı bir sorgudan ayırt etmek için daha açık bir gölgede görünmelidir ve kullanıcı kutuya tıkladığında veya yazmaya başladığında kaybolmalıdır.

Otomatik Tamamlama Kullanmayı Deneyin

Otomatik tamamlama, arama yapan kullanıcıların popüler veya önerilen arama sorgularına göre ne aradığını tahmin eder. Kullanıcı sorgusunu yazarken kullanıcıya altta bir bölümde aramasına yönelik öneriler sunar. Kullanıcının aradığını kolaylıkla bulmasını sağlar. Otomatik tamamlama tahminleri web sitenin içeriğini göre uyarlanır. Bu tahminler ürünün yanı sıra kategori de olabilir. Aşırı öneri, kullanıcıyı bunaltabileceğinden, en fazla 10 öneri kullanılması önerilir.

Otomatik Tamamlama Nasıl Çalışır?

Kullanıcının sorgu yaparken ne yazdığını algılar ve sorgu yapılan kelimeyi arama dizinindeki verilerle eşleştirir. Arama dizininde sorguyla eşleşen sözcükler varsa bunları altta çıkan menüde önerir. Bu önerileri yaparken farklı ürünlerin ve anahtar kelimelerin popürlerliğini de ele alır. Otomatik tamamlama, sitenizin arama dizinini kullanmanın yanı sıra, daha önce hangi sorguların arandığını, tıklandığını ve hangilerinin satın almayla sonuçlandığını takip ettiği için önceki kullanıcı davranışını da analiz eder ve önerilerini ona göre sıralar.

Dünyanın en popüler arama motoru, Google’ın kullanıcılarına sunduğu deneyimi düşünelim. Otomatik tamamlamaları ne kadar sık kullandığımızı. Benzer bir deneyimi web sitemize entegre etmek kullanıcı deneyimine çok büyük katkı bir katkı sağlayabilir. Kullanıcıların, Google SERP’leriyle nasıl etkileşime girdiğin anlamak için 2020 yılında 1801 Google kullanıcı oturumu analiz edildi. Kullanıcının oturum içinde bulunduğu davranışlar gözlemlendi. Google’da arama yapanların, %23 oranında Google’ın otomatik tamamlama önerilerinden birini kullandığı gözlemlendi. 

Sonuç Yok Sayfasını Avantaja Çevirin

Kullanıcıların yaptıkları arama sorgularının sonucunda karşılaşabilecekleri sayfalardan biridir. Yaptıkları sorgu web sitesinde yer alan içerikle eşleşmediğinde bu sayfa karşılarına çıkar. Bu kullanıcı deneyimi açısından ve SEO açısından kötü bir deneyimdir. Kullanıcı aradığını bulamadığı için siteden kısa sürede ayrılacaktır.  Sonuç yok sayfasına kullanıcıların dikkatini çekebilecek birkaç ürün veya kategori ekleyin. Kullanıcıya alternatif ürün veya kategori sunmak, kullanıcıyı web sitesinde tutacaktır. 

Mobil Search Bar Optimizasyonunu Unutmayın! 

Search Bar’ı, sadece masasüstü için tasarlamayın. Mobil kullanım içinde tasarımı ve boyutu önemli bir etkendir. Web site trafiğinin çoğunun mobilden geldiğini düşündüğümüzde mobil Search Bar optimizasyonun ne kadar önemli olduğunu anlaşılabilir. Mobil cihazlarda alan dar olduğu için Search Bar daha efektif kullanılmalıdır. Kullanıcının kolaylıkla ulaşabileceği ve arama sorgusunu rahatlıkla düzeltebileceği bir Search Bar tasarımına ihtiyacınız var. Search Barın ortada ve uygun bir büyüklükte yer alması kullanıcıların arama yapmasını kolaylaştırır. W3C, konuyla ilgili iki erişilebilirlik yönergesi sağlar:

  • Dokunma hedeflerinin en az 9 milimetre yüksekliğinde ve 9 milimetre genişliğinde olduğundan emin olun.
  • Minimum boyuta yakın dokunma hedeflerinin az miktarda etkin olmayan alanla çevrelendiğinden emin olun.

Bu yönergeler, ekran boyutundan bağımsız olarak tüm dokunmatik ekranlı cihazlar için geçerlidir.

Search Bar’ın SEO’ya Faydası Nedir?

Kullanıcılar, web sitesine geldiklerinde Search Bar’a tam olarak aradıklarını yazacaklardır. Bu anahtar kelime kullanımı hakkında fikir verir. Kullanıcının sorgularında hangi kelimeleri kullandığı, nasıl bir arama yaptığı Google Analytics üzerinden takip edilebilir ve buna bağlı olarak analizler üretilebilir. Bu veriler içeriğiniz için planladığınız anahtar kelime çalışması için ışık tutar. Kullanıcıların aradıklarını hızlı ve kolaylıkla bulmasını sağlayarak kullanıcının siteden hemen çıkmasını ve olumsuz bir deneyim yaşamasını engeller. Bunun yanı sıra yine SEO açısından baktığımızda kategori hiyerarşimizi de nasıl optimize etmemiz gerektiğine dair bizi yönlendirebilir. Örneğin hiç olmayan bir kategoriyi sitemizde konumlandırmayı düşünebilir ya da web sitemizde yer almasına rağmen kullanıcıların bulmakta zorlandığı kategorileri daha iyi yapılandırabiliriz.

Search Bar Verilerine Nasıl Ulaşılır?

Google Analytics ile Search Bar kullanılarak yapılan aramalara ulaşılabilir. Bu verilere ulaşabilmek için birkaç adım izlenmesi gerekmektedir.

  1. Adım: Analytics mülkünüz seçip “admin” ayarlarını açın,

“View Settings” kısmına tıklayın.

  1. Adım: “Site Search Settings” kısmında bulunan Site search Tracking butonu “on” olarak değiştirin. Bu kısmı etkinleştirince “Query parameter” bölümü gelecek. Bu bölüme Search Bar sistemi nasıl çalışıyorsa o parametre eklenmelidir. Arama yaptıktan sonra bu parameteri URL’de açık bir şekilde görülebilir.

Örneğin: https://example.com/search?q=arama sorgusu

  1. Adım: Ayarlar tekrar kontrol edip kaydedin. Verilere, Behavior > Site Search > Search Terms raporundan ulaşılabilir.

Hype

Esentepe Mahallesi
Ecza Sokak 6/1
Levent, İstanbul

+90 (532) 744 4973
[email protected]