Sesli arama, gelişen ses tanıma teknolojilerinin getirdiği en önemli yenilikler arasında yer alıyor. Özellikle mobil kullanıcılar tarafından tercih edilen sesli arama 2022 yılında tüm dünyadaki mobil kullanıcıların %27’si tarafından kullanıldı. Bu oran geleneksel tarayıcı aramalarına göre düşük olsa da sesli aramanın gelecekte pastadan daha büyük bir pay almaması için hiçbir neden yok.

Bununla beraber sesli arama SEO’lar için stratejilerini geliştirebilecekleri yeni bir oyun alanı sunuyor. Google Mobile Voice Surgery verilerine göre 2022’de sesli arama yapanların yarısından fazlasını 10-19 yaş arasındaki gençler oluşturuyor. Kullanıcıların çoğunu gençler oluştursa da sesli aramayı günlük olarak en sık 25-49 yaş aralığı kullanıyor. Yeni neslin sıkça kullanacağı, daha büyük yaştaki kullanıcıların ise halihazırda günlük hayatına entegre ettiği sesli arama yöntemi için şimdiden optimizasyon çalışmalarına başlamak iyi bir fikir olabilir.

Sesli Aramanın Temelleri

Sesli aramanın nasıl çalıştığını anlamak yapılacak optimizasyonların daha sağlam temellere oturmasını sağlayacaktır. Sesli aramanın çalışmasını sağlayan temel mekanizma ses tanıma sistemidir. Sistem kullanıcıların söylediklerini yazıya çevirdikten sonra arama motoru bu sorguyu standart tarayıcı sorgularında yaptığı gibi işler ve kullanıcıya en alakalı sonuçları sunar.

Bu noktada devreye Natural Language Processing  (NLP) teknolojisi girer. NLP, insanlar tarafından konuşulan doğal dilin makine tarafından daha iyi anlaşılması için kullanılır. NLP sayesinde arama motorları kullanıcının tam olarak ne aradığını daha iyi anlar ve en iyi sonuçları getirir. 

Sesli Arama Optimizasyonu Nedir?

Sesli arama optimizasyonu, sayfaların sesli arama sorguları için SERP’te (Search Engine Results Page-Arama Motoru Sonuç Sayfası) yer almasını amaçlar. Sesli aramalar için yapılacak optimizasyonlar sesli aramanın doğası gereği farklılaşabilir. Örneğin sesli arama sonrasında gösterilen sonuçların yalnızca %1.71’inin meta başlığında sorguda geçen anahtar kelime yer almaktadır.

Sesli aramaların %68’i kullanıcıların cevabını hemen öğrenebileceği spesifik sorgulardan oluşuyor. Bu sorgular arasında en popüler olanı ‘fact-check/doğruluk kontrolü’ şeklinde. Sesli aramanın sıkça kullanıldığı diğer sorgularsa adres tarifi almak ve bir ürün/servis/işletme hakkında bilgi edinmek olarak sıralanıyor.

Bu durumda sesli aramalarda sonuç sayfasında çıkmak için spesifik bir soruya cevap vermek oldukça önemli hale geliyor. Adres ve işletme odaklı sorgular ön planda olduğundan lokal SEO çalışmalarında sesli aramanın daha fazla göz önünde olması gerektiğini de söyleyebiliriz.

Başarılı Bir Sesli Arama Optimizasyonu Nasıl Yapılır?

Başarılı bir sesli arama optimizasyonunun olmazsa olmazlarını şunlar oluşturuyor:

  • Long-tail keyword kullanımı: Sesli arama optimizasyonunun en önemli basamağını long-tail keywordler oluşturuyor. Yukarıda da belirttiğimiz gibi sesli aramalar genellikle spesifik sorgulardan oluşuyor. Bu durumda long-tail keywordlere ağırlık vermek bu sorguları daha rahat hedeflemenizi sağlayacaktır.
  • Web sitenizin mobil uyumlu olması: Sesli aramalar mobil kullanıcılar için en popüler ikinci arama yöntemi. Sitenizin mobil cihazlardan yapılan sesli aramalarda öne çıkması için iyi bir mobil uyumluluk skoruna sahip olmalısınız.
  • İçeriğinizin güncel ve doğru olmasına dikkat edin: Güncel ve doğru bilgiler veren içerikler standart tarayıcı aramalarında olduğu gibi sesli aramalar için de oldukça önemli. Sesli arama yapan kullanıcıların genellikle ‘fact-check’ yaptığı gerçeğini de göz önüne alırsak doğru ve güncel bilginin neden önemli olduğunu daha iyi anlayabiliriz.

Yukarıda sıraladığımız üç önemli noktanın yanında iyi bir sesli arama optimizasyonu için yararlanabileceğiniz başka ipuçları da bulunuyor:

  1. Featured snippetlar harika bir fırsat olabilir

Sesli aramanın temelinde hızlı ve net cevap almak yattığından featured snippetların önemi de artıyor. Featured snippet uyumlu içerikler ile sesli arama optimizasyonunuzu iyileştirebilirsiniz.

  1. Soru formatındaki anahtar kelimeleri kullanmayı deneyin

Sesli aramalar genellikle soru şeklinde sorgulara sahiptir. Bu nedenle içeriğinizdeki anahtar kelimelerin de soru formatında olması optimizasyon için olumlu bir etki yaratacaktır.

  1. Sitenize SSS bölümü eklemeyi düşünebilirsiniz

    SSS bölümünde vereceğiniz spesifik ve kısa cevaplarla sesli arama yapan kullanıcılara aradıkları net cevapları sağlayabilirsiniz.
  2. Sitenizin hız performansını iyileştirin


Sesli aramanın amacı hızlı cevap almak olduğundan sitenizin hız performansı kritik bir role sahip. Sitenizin hız performansı yeterince iyi değilse arama motorları içeriğinizi kullanıcılara göstermeyecektir.

  1. Günlük konuşma dilinden şaşmayın

Mümkün olan konular için içeriğinizi günlük hayatta kullanılabilecek doğal bir dille yazmaya dikkat edin. Böylece günlük konuşma diliyle yapılan sesli sorguları daha rahat hedefleyebilirsiniz.

Hype

Esentepe Mahallesi
Ecza Sokak 6/1
Levent, İstanbul

+90 (532) 744 4943
[email protected]