2018 sonu itibariyle, Google Play’de 2,8 milyondan fazla uygulama ve Apple App Store’da 2,2 milyon uygulama bulunuyor. Bu sayılar artmaya devam ettikçe rekabet kızışıyor ve uygulamanızın öne çıkması daha da zorlaşıyor. Bu rekabette öne çıkmak için ise Uygulama Mağazası Optimizasyonu (ASO) yapmak hayati önem kazanmış durumda.
Uygulama mağazası optimizasyonu (App store optimization), uygulamanızı organik olarak daha fazla kişiye ulaştırmak için en maliyetsiz yöntem. App store arama yoluyla uygulamanızın keşfedilme şansını arttırma, ardından indirme sayınızı artırma ve uygulamanızı popüler hale getirmeye yönelik birden fazla stratejiyi içerir. Temel olarak uygulama mağazası optimizasyonu, mobil uygulamalar için SEO olarak adlandırılabilir.
Uygulama mağazalarının sıralama algoritmasını etkileyen faktörler iki ana gruba ayrılır;
Yayınlanma Öncesi Uygulama Mağazası Optimizasyonu
- Logo
- Ekran Görüntüleri
- Kategori
- Demo Video
- Hedeflenmiş Anahtar Kelimeler
- Başlık ve Açıklama Optimizasyonları
- Yerelleştirme
Yayınlanma Sonrası Uygulama Mağazası Optimizasyonu
- Puanlama ve Yorum Sayıları
- Puanlama ve Yorum Kaliteleri
- Install/Uninstall Sayıları
- İndirilme Sayısı: Son 30 Gün
- Uygulama Kullanım Oranı
- Backlink : Uygulama Sayfanızın Diğer Sayfalardan Aldığı Referanslar
- Sosyal Medya Görünüm
- Uygulama Websitesi / Landing Page’i
Bu yazıda, uygulama mağazası optimizasyonunun temellerini inceleyeceğiz. Yukarıda belirtilen öğeler listenin tamamını kapsamayabilir, ancak mağazada uygulamanın olumlu bir etki yapması için yeterlidir. Temelleri doğru atmanın uygulamanızı zirveye taşımanın en önemli adımlarından biri olduğunu söyleyebiliriz.
Yayınlanma Öncesi ASO
Uygulama Logosu: Kullanıcılar uygulamalara göz atarken veya arama yaparken, uygulamanızla ilgili ilk izlenimleri logonuzdur. Dikkat çekici bir logo, milyonlarca uygulama arasından kullanıcıların uygulamanızı indirmeye kararı vermesini kolaylaştırır.
İyi ve akılda kalıcı bir logo, uygulamanızın başarısının anahtarıdır. Kısacası, logonuz öne çıkmalı ve uygulamanın işlevselliğini sağlamalıdır.
Uygulama Ekran Görüntüleri (Screenshots): Ekran görüntüleri aslında uygulamanız için bir pazarlama materyalidir. Ekran görüntüleri neden önemlidir?
- Ekran görüntüleri, uygulamanızın logodan sonra müşterinize verdiği ikinci izlenimdir.
- Yerelleştirilmiş ekran görüntüleri, uygulamanızı tamamen yeni ve büyük müşteri tabanına açar.
- Kullanıcılar ile görüntülü iletişim sayesinde daha hızlı etkileşime geçilebilinir.
- Açıklayıcı ekran görüntüleri reklam maliyetlerini düşürür.
Uygulama Kategorisi: Uygulama mağazası optimizasyonu kapsamında uygulamanız için en iyi kategoriyi seçmek önemli bir faktördür. Uygulamayı Üst Kategorilerden birine yerleştirmeyi de düşünün (en çok indirilen kategoriler). Ancak, popüler kategoriler seçilirken uygulama ile de alakalı olmasına dikkat etmeyi unutmayın. Uygulamanız ile alakalı kategori seçmek, rekabetin çok yoğun olduğu kategorilerden uzak durmak ve indirilme sayıları düşük olan kategorilere yönelmemek faydanıza olacaktır.
Promo Video: Demo video ASO’da en çok göz ardı edilen öğelerden birisidir. Geliştiricilerin çoğu videoyu ekstra bir özellik olarak görüyor ve gerekli olmadığına inanıyorlar. Ancak, basit bir demo videosu mağazada harikalar yaratabilir. Demo videolarda uygulamanın tüm ana özellikleri açıkça gösterilmelidir. Bu sayede kullanıcılar uygulamayı indirmeye karar vermeden önce demo videodan uygulama hakkında bir fikir edinebilir.
Hedeflenmiş Anahtar Kelimeler: Uygulamanız yayına alınmadan önce anahtar kelimelerinizi belirlemelisiniz. Anahtar kelimeler başarınızın anahtarıdır. Her zaman, uygulamanızın özellikleriyle alakalı olan yüksek hacimli ve düşük rekabetli anahtar kelimeleri seçmeye çalışmalısınız. Bazen, uygulama alanınızdaki yüksek hacimli anahtar kelimelerde sıralama alamayabilirsiniz; Yine de, tercih edilen anahtar kelime için minimum düzeyde bir talep / arama hacmi olduğundan emin olmalısınız. Bir pazarlama bütçeniz varsa, yüksek rekabetli anahtar kelimeleri hedeflemek de mümkündür. Aksi takdirde maliyet zorlayıcı olacaktır.
Uygulama Başlığı ve Description: Başlık ve açıklama, anahtar kelime sıralaması için göz önünde bulundurmanız gereken en önemli özelliklerdir. Başlık, mağazadaki uygulama adı anlamına gelir. Google Play’in Uygulama Adları için 30 karakterlik bir sınırı vardır ve benzersiz değildir (zaten mevcut olsa bile aynı adı kullanmamıza izin verilir). Uygulama başlığında hedeflediğimiz anahtar kelime mutlaka yer almalıdır. Yazdıklarımızın anlamlı olması gerektiğini unutmayın. En iyi seçenek benzeri olmayan bir ad ve anahtar kelimelerden oluşan bir kombinasyon oluşturmaktır.
Açıklama alanında ise 4000 karakter limitimiz olduğundan rahat bir nefes alabiliriz. Fakat 4000 karakterin tümünü kullanmak kullanıcılar açısından gereksiz uzunlukta olacaktır. Bu yüzden açıklamayı olabildiğince sade ve bilgilendirici tutmalıyız. Kullanıcılar genellikle bu tip yazıların başına dikkat ettiği için ilk 250–300 karakter açıklama kısmının en önemli parçasıdır. Yazınıza uygulamanın tüm ana özelliklerini dahil edin. Varsa, benzersiz özellikler ekleyin. Sosyal medya bağlantılarını eklemeyi unutmayın. En önemlisi, ana anahtar kelimeyi açıklamaya 3–4 kez dahil etmektir. Asla 5 defadan fazla kullanmayın. 4’ten fazla tekrarı sistem spam olarak değerlendirir ve bu yüzden hak ettiğiniz sırayı kaybedersiniz.. Ayrıca ikincil anahtar kelimelerinizi de açıklamaya 2–3 kez ekleyin.
Yerelleştirme: ASO’da hafife alınan başka bir etken yerelleştirmedir. Geliştiricilerin çoğu uygulama açıklamasını ve uygulama öğelerinde yalnızca İngilizce’yi kullanır. Dünya çapında bir kullanıcı havuzu hedefleniyorsa, yerelleştirme her zaman gereklidir. Yerelleştirme biraz pahalı bir özelliktir fakat indirmeleri önemli ölçüde artırabilir. Ancak, bütçeniz sınırlı ise bunu atlayabilirsiniz veya uygulamanızın bir miktar gelir elde etmeye başlamasından sonraki bir aşamada uygulayabilirsiniz.
Yayınlanma Sonrası ASO
Uygulamanın Puanlama ve Yorum Sayıları: Bir uygulamanın sıralamasını belirleyen en önemli özelliklerden biridir. Uygulamamız için düzenli yorumlar sağlamalıyız. Arkadaşlarınızla ve ailenizle başlayabilirsiniz. Daima arkadaşlarınızdan ve ailenizden uygulamanızı indirmesini ve mağazada olumlu bir puan vermesini isteyin. Diğer bir seçenek ise, düzenli / sadık kullanıcılarınızdan uygulamayı gözden geçirmelerini ve yorum yazmalarını istemektir. Düzenli incelemeler almanın bir başka harika yolu da, yorum alışverişi platformları. Smoothreviews.com, appreviewdesk.com vb. Platformlarda diğer geliştiricilerle orijinal incelemeler yapabilirsiniz.
Uygulamanın Puanlama ve Yorum Kaliteleri: Sadece sayılar değil, aynı zamanda değerlendirmelerin kalitesi de oldukça önemli. İnceleme kalitesi, incelemenin gerçek olması gerektiğini ifade eder. Aksi halde, botlar incelemeyi spam olarak kabul ederler ve bu incelemeler inceleme hacmine dahil edilmez. Bu tür incelemeler de silinebilir. Bu nedenle, gerçek kullanıcılardan gerçek yorumlar aldığınızdan emin olun.
Uygulamanın Install/Uninstall Sayıları: En önemli sıralama faktörlerinden biridir. Basit bir deyişle, uygulama mağazaları, indirme hacmini kilit bir faktör olarak kabul ederek arama sonuçlarındaki uygulamaları sıralar. Uygulama piyasaya sürüldükten sonraki ilk 30 günde maksimum indirmeyi elde ettiğinizden emin olun. Bütçeniz varsa bu sürede promosyonlar yapmak mantıklı olacaktır.
Kaldırma sayısı negatif bir sıralama faktörüdür. Uygulamayı indiren kullanıcıları tutmaya çalışmalıyız. İlk aylarda, kaldırmanın ana nedenlerinden biri olarak kabul edilen uygulamada agresif reklamlardan kaçınmak önemli bir adım olacaktır.
İndirilme Sayısı: Son 30 Gün: İndirme sayımız her ay artmalıdır, buna indirme büyümesi denir. Örneğin, uygulamamızın geçen ay 1000 indirmesi varsa, bu ay en az %10 artış elde etmeye çalışmalıyız, bu 1100 indirme anlamına gelir. Son 30 günde gerçekleşen büyüme, oyun mağazasında önemli bir sıralama faktörü olarak kabul edilir.
Uygulama Kullanım Oranı: Uygulama kullanım sıklığı başka bir önemli sıralama faktörüdür. Uygulama kullanılmazsa ve cihazda rölantide tutulursa, sıralamayı olumsuz yönde etkileyebilir. Kullanıcılarımızı uygulamaya geri getirmeliyiz. Push bildirimi, kullanıcıları uygulamaya geri getirmek için yaygın olarak kullanılan bir yöntemdir. Mevcut kullanıcı tabanı, haftada en az 2–3 kez uygulamamızı açarsa, mağazada kesinlikle daha iyi bir sıralama elde ederiz.
Backlink: Uygulama Sayfanızın Diğer Sayfalardan Aldığı Referanslar: SEO’ya benzer şekilde, doğrudan mağaza sayfalarına yönlendiren bağlantılar, sıralama artışına yardımcı olur. Burada önemli olan yalnızca ilgili web sitelerinden bağlantılar oluşturmaktır. Backlinkler için uygun başlık etiketlerini (tercihen ana anahtar kelimeniz) kullanmak etkili olacaktır.
Sosyal Medya Görünüm: Aktif sosyal medya görünümü, uygulamanın başarısı için bir zorunluluktur. Uygulamanızı Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram gibi sosyal medya kanallarında tanıtarak daha geniş kitlelere ulaşabilirsiniz. Diğer avantajlar ise şu şekilde;
- Bu sosyal medya yayınlarından doğrudan indirmeler alabilirsiniz.
- Bu ağlardan yüzlerce benzersiz backlink elde edebilirsiniz.
Uygulama Web Sitesi / Landing Page’i: Uygulamanız için özel bir web sitesi lüks değil, bir zorunluluktur. Bir web sitesine / landing page’e sahip bir uygulama kesinlikle kullanıcılar açısından daha güvenilir hale gelir. Birçok kişi, web sitesi oluşturmanın çok maliyetli olduğunu ve harcanan çaba ve parayı dikkate alarak, uygulama pazarlamasında hiç de faydalı olmadığını düşünüyor. Ama bu yanlış.
Toparlamak gerekirse, uygulama mağazası optimizasyonu (ASO) bir deneme yanılma sürecidir. Farklı stratejileri denemek, tüm sonuçları ölçmek ve analiz etmek zorunda kalacaksınız. Sürekli iyileştirme ve optimizasyonla, uygulamanızın indirme sayısını artırmaya, grafikleri yükseltmeye ve nihayet gelirinizi artırmaya başlayacaksınız.