Geçen bölümde nasıl GTM hesabı oluşturacağımızı ve siteye entegre edeceğimizden bahsetmiştim. Bu bölümde ise temel GTM kavramlarından bahsedeceğim.
Bunlar;
- Variable(Değişken)
- Trigger(Tetikleyici)
- Tag(Etiket)
Her birinin detayına ve çeşitlerine ayrı ayrı derinlemesine gireceğimizden ötürü bu yazıda kavramları açıklayıp birkaç örnek vereceğim.
1. Variable (Değişken)
Değişkenler bütün yazılım dillerinde en elzem parametrelerden bir tanesi. Dinamik ya da statik olsun fark etmez, her biri bir yapı oluşturmak için (örneğin GTM için yapı Tag yapısı) olmazsa olmazlarımızdan. Peki bu değişkenlerin içerisine bizler neler yerleştirebiliyoruz? Neredeyse bu konuda sınırsız özgürlüğümüz var (Neredeyse diyorum çünkü GTM halen gelişmekte olan bir program ve ara ara yeni güncellemeler ile yeteneğini arttıran bir tool). Örneğin sitemizin URL ’inden bir değişken alıp bunu GA ’ya göndermek istiyoruz. Bunları değişken olarak tanımlayarak gerçekleştirebiliriz. Ya da dataLayer’a basılmış bir veriyi çekip başka bir yere göndermek istiyoruz. Burada da değişkenler karşımıza çıkıyor. En basitine inelim, random bir sayı üretmek istiyoruz. Tahmin edin karşımıza ne çıkıyor? Değişkenler.
2.Trigger(Tetikleyici)
Google Tag Manager’ın içerisindeki yapılardan belki de en önemli yapı, Trigger. İsmi her şeyi açıklıyor aslında. Benim de kısaca bahsetmem gerekirse, Trigger, yani tetikleyiciler GTM’de oluşturduğumuz Tag’lerin belirli koşullar altında (Belirli derken programın bizi sınırlamasından bahsetmemekle birlikte burada da neredeyse sınırsız özgürlüğümüz bulunduğunu belirtebiliriz) çalışmasını sağlayan Tag Manager’ın 3 temel yapısından, ikincisi. Birkaç örnek ile anlatmam gerekirse, belirli bir tag’in her sayfada çalışmasını istiyoruz diyelim. Buradaki “her sayfa” bizim için önemli nokta ve Trigger’ın nasıl oluşturulacağının ipucunu veren nokta. Bir başka örnek ise video’nun %25’lik izlenmesi durumunda bir tag’i çalıştırmak istiyoruz. Buradaki %25’lik izlenme durumuna trigger’ı ayarlarsak istediğimiz tag çalışacaktır.
3. Tag(Etiket)
Gelelim son başlığımız olan Tag-Etiket’lere. Tag’ler bizim web sitemizde veya App’lerimizde ölçmek istediğimiz verileri düzenlediğimiz yapı. Belki de anlatması en zor yapı. Kısaca kullanıcıların site üzerinde gerçekleştirebileceği aksiyonları ölçmemize olanak sağlayan yapı. Sadece bu kadarla da kalmıyor, reklam kampanyalarımızı da yönetmemizi veya custom olarak sitede bir A/B testi gerçekleştirmemize de olanak sağlıyor. Birkaç örnek vererek anlatmam gerekirse, kullanıcıların uygulamamızda/sitemizde gezdiği sayfaların ölçümü, benzer şekilde kullanıcıların sayfalarda yaptığı aksiyonların (örneğin buton tıklamaları)ölçülmesi veya Google Ads kampanyasının ölçümü için siteye Ads kodları koyulması Tag’lere birkaç örnek.
Temel kavramları da anlattığımıza göre bir sonraki yazımızda her bir kavramın detayına ve çeşitlerine değineceğiz.