Segmentasyon nedir?

Ziyaretçileri demografik verilerine ya da davranışlarına göre gruplama işlemine segmentasyon, oluşturduğumuz grupların her birine ise segment diyoruz. Segmentasyon, web sitelerindeki ya da uygulamalardaki belirli gruptaki ziyaretçilerin davranışlarını analiz etmemize olanak sağlar.

Doğru segmentasyon yapabilmek için Analytics üzerindeki kapsamların ne olduğunu kısaca incelememiz faydalı olacaktır.

 

Google Analytics için kapsamlar nelerdir?

Google Analytics aracılığıyla ziyaretçilerimizi segmentleyebilmek için bilmemiz gereken 3 farklı scope (kapsam) bulunuyor.

 

  1. User (Ziyaretçi)
  2. Session (Ziyaret)
  3. Hit (Etkileşim)

 

Her bir user sitemize bir ya da birden fazla sayıda session gerçekleştirebilir. Her bir session içerisinde ise birden çok (örn; sayfa görüntüleme, buton tıklaması, sepete ürün ekleme vb.) hit bulunur.

Kısaca özetlemek gerekirse: USER > SESSION > HIT

Segmentleme yaparken girdiğimiz filtrelerin hangi kapsam içinde gerçekleşeceğini bilmemiz ve buna göre filtreleme yapmamız gerekiyor.

A ve B filtrelerimiz olsun,

Herhangi bir zamanda A ve B davranışlarını yapan ziyaretçiler için-> USERS.

Bir ziyaret içinde A ve B davranışlarını yapan ziyaretçiler -> SESSIONS

Tek bir etkileşimde A ve B davranışlarını yapan kişiler -> HIT

 

GOOGLE ANALYTICS ADVANCED SEGMENTATION

Kapsamların üzerinden kısaca geçtiğimize göre bunları segmentleme tarafında nasıl kullanacağımıza bakalım. Analytics sol menüden Audiance->Overview raporuna geliyoruz. Burada +Add Segment kısmına tıklayarak ilk segmentimizi oluşturmaya hazırız.

 

Advanced Segments bölmesinde iki farklı yöntem karşımıza çıkıyor: Conditions ve Sequences. Bu yazıda Conditions kısmını farklı scope’lar için nasıl kullanabileceğimizi anlatacağım.

 

Conditions -Users

İlk örnekte Google Merchandise Store sitesinde ana sayfayı gören ve footer alanından arama butonuna tıklayan “kullanıcıları” segmentlemeye çalışalım.

 

Ana sayfa için Page = /home , arama tıklamaları için ise Event Label = Phone değerlerini ekliyoruz. Son olarak da kullanıcı bazlı segmentleme için Users seçiyoruz.

 

User bazlı segmentasyonda ziyaretçinin seçilen tarih aralığında istediğimiz etkileşimleri yerine getirmesi yeterli. Yani kullanıcı bu etkileşimleri farklı ziyaretlerde ya da aynı ziyarette tamamlayabilir.

Ön izlemeden gelen değerlere bakalım. Seçtiğimiz tarih aralığı için ana sayfayı görmüş ve arama tıklaması yapmış toplam 66 ziyaretçi bulunuyormuş. Ayrıca aynı tarih aralığında bu ziyaretçiler toplam 216 ziyaret gerçekleştirmişler.

Önemli Not: Users filtresi bize seçtiğimiz filtrelere uyan user sayısını veriyor. Sessions sayısı ise filtrelerden bağımsız olarak bu ziyaretçilerin tüm ziyaret sayısını gösteriyor.

 

Conditions – Sessions

İkinci örnekte ise Google Merchandise Store sitesinde ana sayfayının görüntülendiği ve footer alanından arama butonuna tıklanan “ziyaretleri” segmentlemeye çalışalım.

 

Şartların tek bir ziyaret içinde geçmesi gerektiği kısıtını koyduğumuzda Users sayısı 66’dan 62’ye düştü. Users bazında segmentlediğimizde yalnızca herhangi iki ziyarette de filtrelerin sağlanması yeterliyken, session segmentimizde iki şartın da aynı ziyaret içinde sağlanması koşulunu koymuş olduk. Ön izleme alanındaki Sessions bize şartların sağlandığı ziyaret sayısını verirken, Users sayısı ise bu ziyaretlerin kaç ziyaretçi tarafından gerçekleştiğini belirtiyor.

 

Conditions — Hit

Üçüncü ve son örnekte ise Google Merchandise Store sitesinde ana sayfadan footer alanındaki arama butonuna tıklayan “ziyaretçileri” segmentlemeye çalışalım.

Conditions içerisinde sadece Users ve Sessions bulunuyor ancak hit bazlı segmentleme de yapabiliyoruz. Hit bazlı segmentlemede girilen filtrelerin hepsinin aynı hit içerisinde sağlanıyor olmasını gerekiyor. Bunu yapabilmek için 2 önemli nokta bulunuyor.

 

  1. Scope = Users
  2. Filtreleri aynı kutu içerisine AND operatörü ile eklemek.

 

Hit bazında segmentleme yaptığımızda Users sayısının 49’a düştüğünü görüyoruz. 49 Ziyaretçi ana sayfa üzerinden arama tıklaması yapmış ve bu ziyaretçiler toplamda 169 ziyaret gerçekleştirmişler.

Özet:

Segmentlemeye başlamadan önce neyi segmentlediğimizin cevabını bulalım. Belirttiğimiz şartları bir ziyaretçinin yapması yeterli mi? Aynı ziyaret içinde mi gerçekleştirmeli? Ya da tek bir etkileşim içinde mi şartları sağlamalı? Bu soruların cevabına göre yukarıdaki yöntemleri kullanarak istediğimiz kitleye ulaşabiliriz.

İlerleyen yazılarda Advanced Segmentasyonun bir diğer dalı olan Sequences kısmını anlatmaya çalışacağım. Bu yöntem ile birlikte neredeyse aklımıza gelebilecek tüm grupları segmentleyebileceğiz. Şimdilik sağlıcakla kalın!

Leave a Reply

Hype

Esentepe Mahallesi
Ecza Sokak 6/1
Levent, İstanbul

+90 (532) 744 4943
[email protected]