Dijital pazarda öne çıkmak isteyen marka ve kurumların en önemli silahlarından biri sosyal medya. Sosyal medya bu kadar önemli hale gelmişken, beraberinde bir soru akla geliyor: Etkili bir sosyal medya stratejisi nasıl oluşturulur?

Strateji Özeti Hazırlamak

Stratejiyi oluşturmadan önce bir özet hazırlamanız gerekir. Bu, sosyal medya stratejiniz ile amaçlarınızı kısa ve öz bir şekilde açıklayan, stratejinizi mevcut iş hedeflerinizle nasıl bağdaştığının açıklandığı kısa bir özet olmalıdır.

Gerçekleştirmeye çalıştığınız birincil hedefe ve diğer hedeflere karar verin. Bir kanal odağı belirlediğinizden emin olun. Tüm sosyal medya platformlarında yer almaya çalışmak stratejinizin odağını dağıtacaktır.

Gerçekçi ve ölçülebilir sonuçları hedeflemek de başarılı bir sosyal medya stratejisi için gereklidir. Örneğin: “Facebook kitlenizi yüzde 10 artırmak”.

Sosyal Medya Denetimi Yapmak

Söz konusu sosyal medya olduğunda rakipleri sürekli olarak takip etmek oldukça önemlidir. Markanızın sosyal kanallarının iki veya üç rakiple karşılaştırıldığında ne durumda olduğunu inceleyin. İlham ve trend takibi için rakip olmayan bir marka da seçebilirsiniz.

Örneğin Starbucks, McDonalds, Buffer ve Red Bull, sosyal medyadaki canlılıklarıyla bilinir. Sektörünüzün sınırlarının ötesine geçmek ve neyin işe yaradığını görmek faydalı olacaktır.

İçerik, etkileşim, sıklık, kitle boyutu, görseller, video kullanımı, ton ve müşteri hizmetleri mesajlaşma türlerini karşılaştırın. Yanıt oranları nasıl?

Karşılaştırmak ve not almak için diğer faktörler şunlar:

  • Emoji kullanımı
  • Facebook Messenger, Chatbotlar ve yapay zeka
  • Anahtar kelimeler ve hashtag
  • Üçüncü taraf içerikleri
  • Çevrimiçi markalı arama sonuçları
  • Yorumlar

Buffer ve Social Media Today’in araştırmasına göre, hem büyük hem de küçük ölçekli şirketler sosyal medya etkileşimlerini yatırım getirisini ölçmenin bir metodu olarak kullanıyorlar.

Sosyal Medya’da Objektifler

4 ana başlığa ayrılır;

Hedefler: Bunlar geniş sosyal medya sonuçlarınız.

Strateji: Amacınızı gerçekleştirmek için belirleyeceğiniz yaklaşım.

Görevler: Bunlar, stratejiye ulaşmak için alacağınız ölçülebilir adımlardır.

Taktikler: Bir strateji ile ilgili bir hedefi takip etmede kullanılan araçlardır.

Örneklemek gerekirse;

Hedef: Kitabımızı sağlık kategorisinde en çok satılan kitap yapmak.

Strateji: Kitabın konularını, fikirlerini ve fikirlerini destekleyen içerikleri sosyal medya kanallarında daha sık yayınlamak.

Görev: Kitabın web sitesine sosyal medya kanallarından gelen kullanıcı sayısını %50 artırmak.

Taktik: Sağlık ve sağlıklı yaşam etkileyicilerinin kullanımıyla, markalı hashtaglerle ve Instagram Hikayeleri, Facebook Live ve Twitter kullanarak sahnelerin içeriğiyle pozlamadan yararlanmak.

Buyer Persona

Personayı tek cümle ile ifade edecek olursak, oluşturduğumuz bütün halindeki pazar segmentini bize ifade edecek olan hayali bir müşteri diyebiliriz. Markaların yüzde 50’sinin belgelenmiş bir sosyal medya stratejisine sahip olmaması durumunda, buyer personalara sahip markaların sayısı önemli ölçüde daha büyük olmalıdır.

Markaların buyer personalara ihtiyacı var.

Pazarlama uzmanları persona yaratmanın öneminden sürekli bahsederler. Fakat iş personaları yaratmak ve kullanmak için zaman ayırmaya geldiğinde bir çoğu bununla uğraşmak istemez.

İyi haber: Eğer rakipleriniz buyer persona işlemini yapmıyorsa rekabet için elinizde büyük bir fırsat var demektir.

Buyer personayı oluştururken medya, blog yazarı ve influencerları dahil etmeyi unutmayın. Medya da hedef kitleniz! Onları gerçek hayatlara sahip gerçek insanlar yapın.

Marka Yüzünüzü Oluşturmak

Her marka bir sese, kişiliğe ve karakter duygusuna ihtiyaç duyar.

Hangi sıfatların markanızı tarif ettiğini düşünün.

Eğlenceli mi yoksa coşkulu mu?

Belki de markanız ciddi bir duruşa sahiptir ve emoji kullanmaz?

Bir marka ile etkileşimi oluştururken nasıl algılanmak istediğinizin bir listesini yapın.

Strateji ve Araç Belirlemek

Ücretli, kazanılmış ve sahip olunan olarak 3 kategori vardır:

Ücretli: Sonuçlarınızı artırın ve haftada bir kez öne çıkan Facebook yayınını ücretli olarak destekleyin. Joe Youngblood’a göre, bir Facebook gönderisini ücretli olarak desteklemeden önce birkaç gün beklemek en doğrusu. İçeriğinizin organik olarak yayılmasına izin verin ve bir süre sonrasında ücretli olarak destekleyin.

Kazanılmış: Bir marka hashtagi yaratın, daha sonra bunu tanıtın ve sosyal medyada kullanmaya başlayın. Bio ve yayınlarda kullanın. Kanaat önderlerini hashtag’i kullanmaya teşvik edin. Sosyal platformlar, e-postalar, reklamlar ve hatta sosyal medya kapak fotoğraflarında tanıtın.

Sahip Olunan: Markalı anahtar kelimeler ve hedeflenen anahtar kelime öbekleri için sosyal medyayı izleyin. Twitter, gazeteciler, blog yazarları ve gerçek zamanlı etkileyen kişilerle dolu. Konuşmaları bulun ve nişan alın.

Uyarı: Bu tür etkinliklerin, medya kapsamı, paylaşımlar ve etkileşim konusunda olumlu sonuçlara neden olduğu bilinmektedir.

Önemli Olanı Ölçmek

Neyin önemli olduğunu ölçmek, sosyal medya stratejisi başarısının anahtarıdır. Her sosyal ağın kendi analitik sürümü var. Tüm bu araçlar içinde raporlara sonsuz zaman harcanabilir. Önemli olan ölçülebilen metriklere öncelik vermek ve hedeflere ulaşılıp ulaşılamadığını kontrol etmektir. Rakamlar için nicel verilere, duygu ve niyet için ise nitel verilere bakmamız gerekir.

Nicel verilere örnek olarak web sitesi oturumlarını, e-posta kaydı sayısını, gösterim sayısını ve sosyal ağ verilerini gösterebiliriz. Nitel örneklerse; içeriklere gelen olumlu yorumlar ve yapılan olumlu değerlendirmeleri içerir. Mesela, menüde fiyatları yükselttiniz ve Facebook Sayfasında şikayetleriniz arttı mı?

Nicel veriler ne olduğunu, nitel veriler ise “neden” olduğunu söyler.

Sonuç

Tüm bu adımları uyguladıktan sonra sırada ne var?

Yeni sosyal medya strateji sürecinizin sonucu olarak kendinizi farklı bir yönde bulabilirsiniz.

Belki de hashtag kampanyanıza devam edecek ve hatta daha fazla bütçe ekleyeceksiniz.

Raporlarınıza eriştikten sonra, sonraki adımlar dahil olmak üzere bir eylem planı oluşturun. Bulgularınızı yorumlayan analizler ve öneriler üretin.

Belgelenmiş bir sosyal medya stratejisine sahip olmak önemli olsa da, planın akıcı ve esnek olduğundan emin olmak daha önemlidir.

Sosyal medyada aktif olun, etkileşimleri düzenli hale getirin ve kitlenizle iletişimde kalın.

Hype

Esentepe Mahallesi
Ecza Sokak 6/1
Levent, İstanbul

+90 (532) 744 4943
[email protected]