‘’Blog yazmak istiyorum ama nasıl ve nereden başlayacağıma bir türlü karar veremiyorum.’’ diyenlerden misiniz? Aslında blog yazmak birçok kişi için ilk bakışta zorlayıcı ve kompleks gözükebilir. Ancak bilgi birikimi ve zamanla kazanılan tecrübe daha hızlı ve etkili blog yazma konusunda sizlere yardımcı olacaktır. Bu doğrultuda daha iyi blog yazma konusunda sizlere yardımcı olabileceğini düşündüğümüz bir blog yazısı hazırladık.

Peki blog nasıl yazılır? Bu sorunun yanıtını tüm detaylarıyla yazımızda bulabilirsiniz.

İÇİNDEKİLER

Blog nasıl yazılır?

BLOG YAZISI NASIL YAZILIR? BLOG YAZMANIN PÜF NOKTALARI

Blog yazısı yazma konusunda tecrübeyi tahmin ettiğiniz gibi sadece yazarak zamanla elde edebilirsiniz. Ancak bu sürece başlamadan önce blog yazımı ile ilgili önemli noktaları da bilmeniz oldukça önemlidir. Bunlar arasında amaca uygun bir blog yazısı hazırlamak, okuyuculara doyurucu bilgiler sunmak, yazım ve imla hatalarından kaçınmak, blog yazısını üst sıralara taşıyabilecek temel etmenleri bilmek ve daha birçok faktör sayılabilir. Bu doğrultuda ‘’Blog nasıl yazılır?’’ sorusunu soranlar için hazırladığımız 16 maddelik önerilere başlayabiliriz.

1. Blog Konusu Bulmak İçin İlgi Alanlarınızı Düşünün


Blog yazmak için ilk adım blog konusu seçmektir. Birçok işte ya da aktivitede olduğu gibi blog yazımında da bu ilk adımı atmak oldukça zor olabilir. Ancak blog konusunu bulduktan sonra yazım sürecine başlama ve bitirmenin göründüğünden çok daha kolay olduğu rahatlıkla söylenebilir.

Peki bloga ne yazılır? Yazılan blog yazısının etkileşim alması blog yazarları için oldukça mutlu edici bir durum. Ancak sırf etkileşim potansiyeli yüksek diye ilginizin olmadığı ya da düşük olduğu konular üzerine düşünmeniz uzun vadede blog yazma isteğinizi baltalayabilir. Bu yüzden blog yazmak için konular seçerken etkileşim potansiyeli yüksek ve ilginizi çeken konular arasındaki dengeyi iyi sağlamalısınız.

Seçeceğiniz blog konusu, yazıyı yazarken size mutlaka keyif vermelidir. Bu doğrultuda yazabileceğiniz konular üzerine düşünebilir ve seçeneklerinizi daraltabilirsiniz. Öte yandan ilginizi çeken temalara sahip blogları ziyaret etmek de ne tür yazılar yazabileceğiniz hakkında size fikir verebilir.

2. Yazacağınız Konu ile ilgili Diğer Blog Yazılarına Göz Atın

Blog konusu seçme sürecini geride bıraktıktan sonra sıra yazıyı yazmaya gelir. Blog yazısını hem daha faydalı kılmak hem de daha verimli bir şekilde yazmak için hazırlamayı planladığınız blog yazısı ile ilgili daha önce yazılan yazılara göz atabilirsiniz. Bu sayede hem yazıya dahil etmeyi planlamadığınız ancak faydalı olabilecek detaylar keşfedebilir hem de blog yazma sürecinizi daha hızlı tamamlayabilirsiniz. Nitekim örnek blog yazılarını incelemek yazınızın şablonunu ve alt başlıklarını önceden oluşturmanıza ve netleştirmenize faydalı olacaktır. Bu planlama da yazı akışı içerisinde geriye dönük değişiklik yapma ihtiyacınızı azaltacaktır.

3. Blog Yazınızı Okuyabilecek İnsanların Gözünden Bakın

Hedef kitle


Blog yazmak bir nevi insanlarla iletişime geçmektir. Her iletişim metodunda olduğu gibi blog yazısı yazarken de hedef kitleyi göz önünde bulundurmak, onların ihtiyaçları üzerine düşünmek size fayda sağlayacaktır. Bu sayede blog yazınızın hedef kitlesi için gerçekten değerli ve paylaşılabilir bir blog yazısı ortaya çıkarabilirsiniz. Dolayısıyla blog yazısı yazarken yazınıza kendi gözünüzden değil; yazınızı okuyacak hedef kitlenin gözünden bakmalısınız. Etkili blog yazma noktasında önemli detaylardan biri de budur.

4. Blog Yazınızda Dikkat Çekici Bir Başlık ve Giriş Kullanın


Doğru şekilde hazırlanan bir blog yazısı zaman içerisinde arama sonuçlarında belli bir sıralama almaya başlayacaktır. Örneğin, blog yazınızın ilgili aramalarda ortalama olarak 1. sayfada ve 9. sırada çıktığını varsayalım. Sıralanan diğer sonuçlarla birlikte kullanıcılar yazılara tıklamadan önce başlıklara bakacaktır. Diğer yazılardan farklı bir başlık kullanmanız yazınızın dikkat çekmesini ve tıklanma sayısını artmasına yardımcı olacaktır. Blog yazınızın girişinde ise okuyucularınıza aradıkları bilgileri sunduğunuzu ikna edebildiğiniz bir yapı sunmanız da yazınızın okunma oranını arttırıcı faktörlerden bir tanesi olacaktır.

5. Blog Yazınızın Akışında Anlam Bütünlüğü Olmasına Özen Gösterin


Yazdığınız blog yazısında konu akışını doğru bir şekilde belirlemeniz yazınızın okunabilirliği açısından avantaj sağlayacaktır. Karmaşık yapıda olan, doğru başlık hiyerarşisi olmayan, kafa karıştırıcı olan blog yazılarından okuyucular uzak duracaktır. Yazıların bu şekilde olması okuyucular yazınıza tıklasa bile sayfanızda çok fazla vakit geçirmeden arama sonuçlarına geri dönerek farklı bir alternatif yazı arayışına girmesine sebep olabilir.

6. Blog Yazınızın Orijinal Olmasına Özen Gösterin


Blog yazarken başka kaynaklardan ilham almak verimliliğinizi arttırabilir. Ancak bunu yaparken yazınızın orjinalliğini korumanız hem okuyucular hem de arama sonuçlarında üst sıralara çıkmak için önemlidir. Blog yazınızın orijinalliğinden emin olmak için kullanabileceğiniz birçok tool bulunmaktadır. Örneğin, https://smallseotools.com/plagiarism-checker/ ve https://www.duplichecker.com/ web siteleri üzerinden yazınızın orijinallik oranını inceleyebilirsiniz.

7. Blog Yazınızın Uzunluğunu Katı Kurallarla Belirlemeyin


Blog yazınızın hedef kitleniz için doyurucu bilgiye sahip olması gerektiğinden bahsetmiştik. Ancak bu durum blog yazısı ne kadar uzun olursa o kadar iyi olur gibi bir intiba bırakmamalıdır. Yazıyı bitirme süresi ve yazı uzunluğu konusunda kendinizi sınırlamamalısınız. Kimi konular yapısı itibarıyla 300-400 kelimelik bir blog yazısını yeterli kılabilir.

Konunun potansiyelinden daha uzun yazmaya çalışmanız yazı içerisinde tekrarlara düşmenize sebebiyet verebilir. Bu yüzden blog yazınızın belli bir doyum seviyesine ulaştığını düşünüyorsanız, yavaş yavaş yazıyı sonlandırmaya başlayabilirsiniz. Bunu belirlemek için benzer konularda yazılan blog yazılarına göz atmanız size yardımcı olacaktır. Eğer blog yazınızda hala anlatabileceğiniz detaylar olduğunu düşünüyorsanız yazıya devam edebilirsiniz.

8. Blog Yazınızda Sosyal Kanıtlar Sunmaya Özen Gösterin

Sosyal kanıt

Sosyal kanıt Wikipedia’ya göre insanların belli başlı durumlarda diğer kişilerin ya da grupların tutumlarına, davranışlarına ve fikirlerine güvenmelerini sağlayan psikolojik ve sosyal fenomendir. Sosyal kanıt olarak gösterilen bir kişi ya da grup alanında bilirkişi olarak çoğu kişi tarafından benimsenmiştir. Yazdığınız blogda öne sürdüğünüz argümanlarda sosyal kanıt sunmanız okuyucularınızı konu ile ilgili ikna etmenizi kolaylaştıracaktır. Bu durum da okuyucularınızın blog yazınızdaki bilgileri büyük oranda benimseyeceği anlamına gelmektedir.

9. Blog Yazınız Gözle Taramaya Uygun Formatta Olsun

Herhangi bir blog yazısı okuyucular tarafından açıldığında ilk 4-5 saniye içerisinde verdiği ön izlenim ziyaretçilerin yazıyı okuyup okumayacağına karar vermesinde etkilidir. Ziyaretçileri yazıyı okumaya devam etme noktasında ikna edebilmek adına aşağıda belirtilen detaylara dikkat edilebilir:

  • Blog yazısının giriş kısmını vurucu ve okuyucuların yazıdan neler öğrenebileceğini net ve sade anlatabilecek şekilde hazırlamalısınız.
  • Okuyucular blog yazısının ilk kısmına göz attıktan sonra yazının detaylarına geçmeden önce yüksek ihtimalle alt taraflara da göz atacaktır. Bu yüzden blog yazınızda hiyerarşik alt başlık kullanımına yer verebilirsiniz.
  • Uygun yerlerde madde imlerine yer vermeniz okunabilirlik açısından faydalı olabilir.
  • Blog yazınızda anlattıklarınızı çeşitli infografik ve görsellerle desteklemeniz okuyucular açısından faydalı olacaktır.
  • Uzun paragraflardan kaçınmanız okunabilirlik oranını arttıracaktır. Nitekim devasa paragraflar okumak için ziyaretçilere zor ya da yorucu gelebilir.

10. Blog Yazınızda Farklı Bilgiler Vermeye Özen Gösterin

İyi blog nasıl yazılır?

Hangi konu ile ilgili yazı yazarsanız yazın, mutlaka o konu ile ilgili birçok farklı yazının halihazırda yazılmış olduğunu fark edeceksinizdir. Bu durum konunun kapsamına bağlı olarak da değişiklik gösterir. Bazı konular ile ilgili daha önce yazılmış sınırlı sayıda yazı olabileceği gibi kimi konularda da onlarca farklı kaynak olabilir. Öte yandan kullanıcılar tarafından hiçbir şekilde aranmayan, çok spesifik bir konu ile ilgili blog yazmanız, yazınızı tek kılmakla birlikte ele aldığınız konu merak edilmeyen bir detay olduğu için çok da anlamı olmayacaktır.

Blog yazısı yazdığınız konu ile ilgili diğer kaynaklardan farkının ne olduğunu sorgulamanızda fayda var. Diğer yazılardan farklı olarak bir detay ortaya koymuyorsanız blog yazınız konu ile ilgili arama yapan kullanıcılar için standart bir yazı konumuna düşecektir. Bu durum da hem kısa hem de uzun vadede blog yazınızın okunma oranını olumsuz yönde etkileyebilir. Dolayısıyla konu ile ilgili diğer yazılardan biraz daha farklı bir blog yazısı yazmak yazınıza farklılaştırıcı bir özellik katacaktır. Bu da hem blog yazınızın okunma oranını hem de okuyucularınız tarafından yazınızın paylaşılma sayısını olumlu yönde etkileyecektir.

11. SEO Uyumlu Blog Yazısı Yazın

Daha önce de belirttiğimiz gibi her blog yazarının ana amaçlarından bir tanesi yazılarının etkileşim almasıdır. Bu noktada dikkat edilmesi gereken noktalardan bir tanesi de SEO uyumlu blog yazmaktır. ‘’SEO (Search Engine Optimization)’’ kavramına uzak olanlar için SEO uyumlu blog yazısı ‘’Yazılan blog yazısının arama motorlarında yapılan ilgili aramalarda üst sıralarda yer almasını sağlayan, daha fazla organik trafik çekmek amacı ile uygulanan kurallar bütünü’’ olarak tanımlanabilir. SEO uyumlu blog yazmak için dikkat edilmesi gereken başlıca hususlar ise aşağıdaki gibi özetlenebilir:

  • Yazılan yazının hedef kitle açısından doğru ve doyurucu bilgiler sunması.
  • Yazılan blog yazısının yayınladığı web sitesinin hız, teknik altyapı açısından temel koşulları sağlaması.
  • Blog yazısında doğru anahtar kelimelere doğru yoğunlukta yer verilmesi.
  • Kullanıcı dostu URL yapısının olması.


SEO uyumlu blog yazısı yazmak için dikkat edilmesi gereken daha birçok kriter bulunmaktadır. Konu ile ilgili detaylı bilgilerin yer aldığı blog yazısını yakında yayınlayacağız.

12. Topic Cluster Modelini Kullanın

Topic clusters SEO

Topic cluster, geniş kapsamlı bir konu ve bu konunun kapsamında yer alan daha spesifik içeriklerin yazılarak birbirleriyle bağlantı kurulması, linklendirilmesi olarak tanımlanabilir. Topic cluster modelinde geniş kapsama sahip bir konuya ait içerik bulunur. Bu kapsama girebilecek daha spesifik içerikler yazılarak birbirleriyle linklendirilir. Örneğin, bir gezi blogunuz olduğunu varsayalım. ‘’İstanbul’da gezilecek yerler’’ temalı geniş bir yazı yazdığınızı ve bu yazıda Kadıköy, Beşiktaş, Beyoğlu gibi semtlerden genel hatlarıyla bahsettiğinizi varsayalım. İkinci aşamada blog yazısında geçen semtler ile ilgili daha geniş kapsamlı yazılar yazmalısınız. Örneğin, ‘’Beşiktaş’ta gezilecek yerler’’ temalı yazınızda Beşiktaş’ı daha derinlemesine ele almalısınız. Ardından ana yazıda Beşiktaş’tan bahsettiğiniz paragrafta ‘’Daha detaylı bilgi için’’ gibi bir ifade ile geniş kapsamlı Beşiktaş yazısına link vermelisiniz. Bunu konu kümesinde yer alan tüm yazılar için uygulamalısınız.

Topic clusters her ne kadar spesifik bir blog yazısı yazımında kullanılan bir yöntem olmasa da blog yapınızı bu şekilde kurmanız uzun vadede faydalı olacaktır. Topic clusters modeli ile ziyaretçilerinize daha doyurucu bilgiler verebilirsiniz. Bu da ziyaretçilerinizin web sitenizde daha fazla vakit geçirebileceği anlamına gelmektedir. Topic clusters modelini uygulamanız SEO açısından da oldukça faydalıdır.

13. Yazım ve İmla Kurallarına Dikkat Edin


Blog yazarken dikkat edilecekler arasında yazım ve imla kuralları da yer almaktadır. Hem kullanıcılar hem de arama motorları için yazım ve imla kurallarına dikkat etmelisiniz. Bu doğrultuda özellikle yazı bittikten sonra yazıyı baştan sona dikkatlice okumanız, yazım ve imla hatalarını fark etme ve düzeltme konusunda faydalı olacaktır. Ancak her ne kadar yazı bitiminde yazım ve imla hataları kontrol edilse de, farkında olmadan birçok hata yapılabilmektedir. Bu yüzden sizler için Türkçede en sık yapılan yazım yanlışlarından örnekleri doğrularıyla birlikte bir araya getirdik:

Yanlış Kullanım ❌Doğru Kullanım ✅Açıklama 👇🏼
herşeyher şey‘Şey” istisnasız olarak her zaman ayrı yazılır.
alt yapıaltyapı”Altyapı” kelimesi her zaman bitişik yazılır.
an ve ananbean”Anbean” dakikadan dakikaya, her an anlamında kullanılır.
makinamakine‘Makine” kelimesi ”E” harfi ile biter.
bir çokbirçok‘Birçok” kelimesi her zaman bitişik yazılır.
farketmekfark etmek‘Fark etmek” kelimesi her zaman ayrı yazılır.
hergünher gün‘Her gün” kelimesi her zaman ayrı yazılır.
insiyatifinisiyatif‘İnisiyatif” kelimesinde ”İn”den sonra ”İ” harfi bulunur.
orjinalorijinal‘Orijinal” kelimesinde ”Or”dan sonra ”İ” harfi bulunur.
altyazıalt yazı‘Altyazı” kelimesi her zaman ayrı yazılır.
kollektifkolektif‘Kolektif” kelimesinde tek ”L” harfine yer verilir.
kareografikoreogrofi‘Koreogrofi” kelimesinin ikinci harfi ”O” harfidir.
malesefmaalesef‘Maalesef” kelimesi iki ”A” harfi ile yazılır.
özgeçmişöz geçmiş‘Öz geçmiş” kelimesi her zaman ayrı yazılır.
restorantrestoran‘Restoran” kelimesi sonunda ”T” harfi olmadan yazılır.
şarzşarj‘Şarj” kelimesinin sonunda ”Z” değil ”J” kullanılır.
traştıraş‘Tıraş” kelimesinde ”I” harfine yer verilmektedir.
vejeteryanvejetaryen‘Vejetaryen” kelimesinde ”T”den sonra ”A” harfi yer alır.
yanlızyalnız‘Yalnız” kelimesi ”Yalın” kelimesinden türemektedir.
yalnışyanlış‘Yanlış” kelimesi ”Yanılmak” kelimesinden türemektedir.

*** ‘’Doğru kullanım olarak gösterilen tüm kelimeler TDK tarafından doğrulanmıştır.’’

14. Blog Yazınızın Sonunda ‘’Call To Action’’ Kullanın

Call to action

‘’Call To Action’’ Türkçeye kısaca ‘’Eylem çağrısı’’ olarak çevrilebilir. İnsanları harekete geçirmeyi hedefleyen ve içerisinde ‘’Hemen tıkla’’, ‘’Hemen satın al’’, ‘’Ücretsiz kargo ile satın al’’ gibi ifadeler barındıran söylemlerdir.

Okuyucularınıza konu ile ilgili detaylı ve doyurucu bilgi verdikten sonra ‘’Call To Action’’ ifadesi kullanmanız faydalı olacaktır. Bu ifade blog yazınızın amacına bağlı olarak değişir. Örneğin, nitelikli kahve satan bir e-ticaret web siteniz olduğunu ve bu web sitesinin bir blog alanı olduğunu varsayalım. ‘’Evde Enfes Bir Espresso Hazırlamak İçin İpuçları’’ başlıklı bir blog yazısı yazdığınızda kullanılan suyun kalitesi, tamper kullanımı, kahvenin kavrulma derecesi gibi detaylar ile ilgili bilgi verdikten sonra satışını yaptığınız espresso çekirdeklerine yönlendirme yapabilirsiniz. Örneğin, espresso çekirdeklerinin işlenme sürecinin yıkanmış değil, naturel olması gerektiğini vurgulayıp bu gruba giren espresso çekirdeklerinin olduğu sayfaya yönlendirme yapabilirsiniz. Bu bir e-ticaret web sitesi değilse bülten aboneliğini arttırma gibi amaçlarla da yazı sonunda call to action kullanabilirsiniz.

15. Blog Yazınızın Tanıtımını Yapın

‘’Nasıl blog yazılır?’’ sorusunun yanıtını birçok madde altında detaylarıyla sizlere aktardık. Tüm bu maddeler doğrultusunda, sizin de kendi yorumlarınızı katarak blog yazınızı oluşturduğunuzu varsayalım. Sonraki adımda blog yazınızın tanıtımını yapmanız daha fazla sayıda kişiye ulaşmak adına faydalı olacaktır. Blog yazınızı duyurabilmek adına alabileceğiniz birçok aksiyon bulunmaktadır. Bunlardan başlıcalarını aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:

  • Farklı platformlarda reklam verip yazınızı duyurabilirsiniz.
  • Instragram hesabınızdan paylaşım yapabilirsiniz. Blogunuza özel bir hesabınız varsa ‘’Bio’’ alanında en güncel yazınızın linkini paylaşabilirsiniz.
  • Facebook ve Twitter gibi diğer sosyal medya mecraları üzerinden kişisel blogunuzun tanıtımını yapabilirsiniz.
  • Ziyaretçilerinize bülten aboneliği seçeneği sunuyorsanız, e-posta yoluyla güncel blog yazılarınızın tanıtımını yapabilirsiniz.
  • Web sitenizde bildirimleri açan kullanıcılar için yazı yayınlanırken bir bildirim gönderebilirsiniz.


Kısacası blog yazınızın tanıtımını yapmak için birçok farklı yola başvurabilir, yazınızı daha fazla sayıda potansiyel okuyucunuzla paylaşabilirsiniz.

16. Blog Yazınızı Güncel Tutmaya Özen Gösterin

Uzun vadede etkili blog yazmak istiyorsanız blog yazınızı tamamlamanızın ve tanıtımını yapmanızın ardından güncel tutmaya özen göstermelisiniz. Örneğin, okuyucularınıza bir sosyal medya platformunda ön plana çıkmak için ipuçları veren bir yazı hazırladığınızı varsayalım. Aradan belli bir süre geçtikten sonra ilgili sosyal medya platformunun kullanımı ile ilgili yeni gelişmeler olacak ve bu platforma yeni özellikler eklenecektir. Blog yazınızı güncelleyip ayrı bir alt başlık altında bu gelişmelerin detaylarına yer vermezseniz zamanla yazınız güncelliğini yitirecektir. Bu da blog yazınızı ziyaret eden kullanıcıların aradığı bilgilere tam anlamıyla ulaşamayacağı ve bu bilgilere ulaşmak için farklı yazılar arayacağı anlamına geliyor. Diğer bir deyişle blog yazınızın güncelliğini yitireceği anlamına geliyor. Dolayısıyla yazdığınız konu ile ilgili gelişmeleri takip etmeli ve çok vakit geçmeden yeni bilgilerle blog yazınızı güncel tutmalısınız.

17. Blog Nasıl Yazılır ? – Özet

Blog Nasıl Yazılır? Blog Yazmak İçin İpuçları

‘’Blog nasıl yazılır?’’ sorusuna yanıt verdiğimiz yazımızın sonuna geldik. Blog yazarken dikkat edilecekler listesi ilk bakışta uzun ve karmaşık gelebilir. Ancak zamanla daha etkili blog yazma konusunda kendinizi geliştirebileceğinizden şüpheniz olmamalıdır. Bu noktada ilk blog yazınızdan itibaren belli başlı detaylara dikkat etmeye başlamanız size fayda sağlayacaktır.

Özetle;

  • Blog yazmak için ilgi alanlarınıza yönelmeniz uzun vadede sıkılmadan yazmaya devam etmenize yardımcı olacaktır.
  • Blog yazmak için konular belirlediğinizde konu ile ilgili daha önce yazılan yazılara göz atmanız fayda sağlayacaktır.
  • Blog yazısı yazarken potansiyel okuyucularınızın gözünden bakmanız onlara daha faydalı bir içerik sunmanıza yardımcı olacaktır.
  • Yazım ve imla hatalarına, yazı bütünlüğüne, yazının okunabilirliğine, yazının görsel açıdan zengin olmasına özen göstermeniz blog yazınızın okunabilirlik seviyesini arttıracaktır.
  • Blog yazınızın orijinal olması ve blog yazınızda konu ile ilgili daha önce yazılmış yazılarda yer verilmeyen bilgilere de yer vermeniz sizi bir adım öne geçirecektir.
  • SEO uyumlu blog yazısı yazmanız, yazınızın ilgili aramalarda daha üst sıralarda çıkmasına yardımcı olacaktır.
  • Blog yazılarınızı güncel tutmanız yazılarınızı uzun yıllar boyunca okunabilir kılacaktır.

Hype

Esentepe Mahallesi
Ecza Sokak 6/1
Levent, İstanbul

+90 (532) 744 4943
[email protected]