URL Nedir?
Benzetme yapmak gerekirse URL (Uniform Resource Locator), bir yere ulaşmaya çalışırken mahallenin köşesindeki bakkal amcaya sorduğumuz adres gibidir. İnternetteki bütün sitelerin belli bir kaynağı (adresi) vardır ve URL, türkçesiyle “Standart Kaynak Bulucu” bu kaynağı belirtir. Yalnız web sitelerinin değil internetteki belgelerin, klasörlerin veya resimlerin de bir kaynağı vardır. Yapmanız gereken şey sadece ulaşmak istediğiniz kodu (URL’yi), tarayıcınızın adres çubuğuna yazmak. Sonrasında Google, mahallenin köşesindeki bakkal gibi sizi istediğiniz adrese yönlendirecektir.
URL Bölümleri
URL’ler 3 temel yapıya sahiptirler:
- Protokol — URL’nin en başındaki kısım
Kaynağa erişmek için kullanılır. Web adresleri için yaygın olarak “http” ve “https”, dosya aktarım için “ftp” (File Transfer Protocol) ve uzaktan bilgisayarlara erişmek için “telnet” gibi protokoller kullanılır. Https’nin (Http Secure) temel farkı http’nin (Hypertext Transfer Protocol) güvenli bir sürümü olmasıdır.
- Alan adı (domain) — “/” işaretine kadar olan kısım
Web sitesinin adresini belirtir. Örnek: hypeoveradvertising.com
- Dosya Yolu — “/” işaretinden sonraki kısım
Web sitesinin içindeki sayfaların adreslerini belirtir. Örnek: hypeoveradvertising.com/kullanici-dostu-url
Web sitesinin içindeki sayfaların adreslerini belirtir. Örnek: hypeoveradvertising.com/kullanici-dostu-url
Kullanıcı Dostu URL Yapısı Nasıl Olmalı?
URL adresinin en önemli yer internetteki kimliğinizi belirleyen alan adıdır. İşinize uygun, akılda kalıcı ve bulunması kolay bir alan adı seçtiğinize emin olun.
URL adresinin diğer önemli yeri dosya yoludur. URL’nin kolay hatırlanabilir olması kullanıcıların hem hangi sayfada olduklarını anlamalarına yardımcı olur hem de URL’yi adres çubuğuna yazarak sayfaları tekrar ziyaret edebilecekleri anlamına gelir.
Arama Motoru Dostu URL Nasıl Olmalıdır?
Kullanıcı dostu URL’ler ziyaretçiler için faydalı olsa da, çoğu site yöneticileri arama motoru dostu URL’ler oluşturmakla daha fazla ilgilenir. Çoğu arama motoru, bir sayfayı açıklayan bilgilerin parçası olarak URL adresini de işin içine kadar. Bu URL’ler, sayfanın içeriğini tanımlayan önemli anahtar kelimeler içerir. Anahtar kelimeleri URL’ye yerleştirmek sayfanın sıralamasını yükseltmeye yardımcı olabilir. Bu nedenle, bu strateji SEO’nun (arama motoru optimizasyonu) popüler bir yönü haline gelmiştir.
Özetle neden kullanıcı-arama motoru dostu URL önemlidir?
- Sayfanın ne hakkında olduğunu daha iyi anlatır
- Web sitesinde daha hızlı gezinme imkanı sağlar
- Değerli sayfaların akılda kalmasını sağlar
- Bağlantının kolayca paylaşılmasını sağlar
- SERP’teki (arama motoru sonuç sayfası) sıralamayı etkiler
URL Yapısı Sitenizin SEO’sunu Nasıl Etkiler?
Bütün arama motorlarının URL’lerde kullanılan anahtar kelimeleri göz önünde bulundurduğu büyük bir sır değil. Arama motoru sonuç sayfasında üst sıralarda çıkmanızı etkileyen en büyük faktörlerden biri alan adınızın girilmesidir. Eğer girilen anahtar kelime sizin alan adınız içinde geçiyorsa, Google kullanıcının sizin sitenizi aradığını düşünüyor ve sıralamasını ona göre yapıyor. Tek etken tabii ki bu değil ancak alan adınızın dikkatli seçilmesi gerektiğini tekrar vurgulamış olalım.
Son zamanlarda “direct match” dediğimiz alan adının bire bir aratılmasıyla birinci sırada çıkma durumunun etkisi azaldı. Alan adınız bire bir aratılsa bile artık ilk sırada çıkacağınızın garantisi yok.
Ufak ama yine de çok anlamlı bir etki olarak sayfa adının aranmasını söyleyebiliriz. Bu bilgiyi baz alarak, sayfanızın URL’sini alırken, içine ilgili anahtar kelimeler eklemeyi unutmayın. URL adınızın bilgilendirici olması ve kullanıcılar için bir değer sağlaması gerektiğini unutmayalım.
Dosya yolunda vurgulamak istediğimiz ve en kapsamlı kelimeyi en sola yazamalıyız çünkü Google tarama yaparken aynı bizim gibi soldan sağa doğru okumaya başlıyor. Tekstil üzerine bir e-ticaret siteniz olduğunu varsayalım. Kırmızı yün kazak arayan kadınları hedeflemek için dosya yolunuzu www.example.com/kadin-kirmizi-yun-kazak yapabilirsiniz.
URL uzunluğuna dikkat. Kullanıcının kafasını karıştırmak ve akılda kalıcı olmasını sağlamak adına URL çok uzun olmamalı. Limit 2083 karakterdir, ancak kullanıcı dostu olan 100 karakterden oluşur.