Zaman ilerledikçe her alanda olduğu gibi SEO alanında da önemli değişimler yaşanıyor. Özellikle kullanıcı deneyimini sürekli iyileştirme ihtiyacı, hem arama motorlarını hem de web site sahiplerini yeni iyileştirmeler yapmanın yollarını aramaya teşvik ediyor. Bu anlayışın bir parçası olarak son yıllarda tek sayfa siteler (one page site) oldukça popüler hale geldi. Her ne kadar ilk bakışta tek sayfa web sitesi kullanımı yüzlerce hatta binlerce sayfaya sahip web sitelerine kıyasla daha kolay gözükse de, SEO açısından dezavantajları da bulunmaktadır. Peki single page SEO nedir? Tek sayfa tasarıma sahip siteler için SEO çalışmalarında nelere dikkat edilmelidir? One page SEO kavramına dair merak edilen tüm detayları tek bir yazı altında sizler için bir araya getirdik.

One Page SEO Nedir?

One page SEO; tek bir HTML sayfasından meydana gelen, ana sayfanın tüm siteyi oluşturduğu, çok sayfalı sitelerde olduğu gibi menü yapısına sahip olan sitelere yönelik yapılan SEO çalışmaları olarak tanımlanabilir. Tek sayfalık sitelerin SEO açısından dezavantajları olduğu gibi birçok avantajı da bulunmaktadır.

Tek sayfalık web siteleri için one page seo çalışması

Tek Sayfa Sitelerin Avantajları ve Dezavantajları

Tek sayfalık web siteler için SEO çalışmalarının kapsamına değinmeden önce, söz konusu site yapısının SEO açısından avantajlarına ve dezavantajlarına değinmekte fayda var.

Tek Sayfalı Sitelerin SEO Açısından Avantajları

  • Tek sayfalı web sitelerinin kurulumu ve yönetimi daha kolaydır.
  • Tek sayfa web sitesinin kurulumu ucuzdur.
  • Doğru çalışmaların yapılması halinde single page web sitelerde iyi bir mobil kullanıcı deneyimi daha hızlı ve kolay bir şekilde sunulabilir. Nitekim kullanıcılar tek sayfalı siteleri ziyaret ettiklerinde farklı sayfalara geçiş yapmadan sitedeki tüm bilgileri ekranı aşağı kaydırarak görebilmektedir. İnternette yapılan aramalarda mobil aramaların her geçen gün ağırlığının arttığı göz önünde bulundurulduğunda, tek sayfalık web sitelerinin mobil uyumluluk açısından önemli bir avantaj sunduğu daha iyi görülebilir.
  • Tek bir ürün ya da hizmet tanıtımı yapılan durumlarda, hem site sahipleri hem de kullanıcılar için daha avantajlıdır. Nitekim site sahipleri sundukları ürün ya da hizmeti tek bir sayfada aktarabilir; aynı şekilde kullanıcılar da ilgilerini çeken ürün ya da hizmet ile ilgili detaylara tek bir sayfa üzerinden hızlı ve kolay bir şekilde ulaşabilirler.
  • Tek sayfa tasarıma sahip internet sitelerinde alınan tüm backlinkler ve kullanılan tüm anahtar kelimeler genellikle tek bir sayfa üzerinde toplanır. Div etiketi ile farklı bölümlere ayrılan tek sayfalık web sitelerinde her bölüm için de backlink alınabilir.
  • Tek sayfa web sitesini analiz etmek daha kolaydır. Kullanıcıların hangi sayfaları daha çok ziyaret ettiği, sitede keyword cannibalization olup olmadığı, sitede iç linkleme olarak zayıf kalan sayfalar olup olmadığı gibi soruların yanıtlarını aramaya gerek kalmaz.

Tek Sayfalık Sitelerin SEO Açısından Dezavantajları

  • Single page web siteleri arama motorlarında birbirinden çok farklı anahtar kelimelerle çıkmak isteyenler için dezavantajlıdır. Nitekim single page siteler, onlarca farklı anahtar kelimeyi hedeflemek için yetersiz gelebilir. Farklı anahtar kelime kümeleri için genelde farklı sayfa kurguları oluşturmak gerekmektedir.
  • Tek sayfa tasarımlı sitelerin içerik açısından kısıtlaması bulunmaktadır. Çoklu sayfaya sahip web sitelerinde sunulabilecek yüzlerce içeriği tek sayfada sunmak imkansızdır.
  • Tek sayfa tasarıma sahip web sitelerin içerik açısından sınırı olması, kullanıcı deneyimi açısından da sıkıntı yaratabilir. Sunulabilen içerikten daha fazlasını talep eden kullanıcılar sitede aradıklarını bulamayınca hemen çıkma oranını arttırabilirler.
  • Arama motorları için onlarca önemli kıstastan bir tanesi de web sitelerinin güncel olup olmayışıdır. Tek sayfalık sitelerde sınırlı içeriğe yer verilebileceğinden dolayı içerik güncelleme açısından zayıf kalınabilir. Bu yüzden web sitesi arama motorları tarafından eski olarak algılanabilir.
  • Çoklu sayfaya sahip web siteleri için kullanılabilen SEO stratejilerinin büyük bir bölümü tek sayfalık web siteleri için kullanılamamaktadır. İç linkleri güçlendirme çalışmaları ve yeni anahtar kelime grupları doğrultusunda yeni sayfa kurguları oluşturma buna örnek olarak gösterilebilir.
  • Tek sayfalık web sitelerinde kullanıcıların bulabileceği bilgi sayısı sınırlı olduğundan dolayı, kullanıcılar aradıkları bilgileri bulsa bile ilgili web sitesinde çok fazla zaman geçirme eğilimi göstermeyebilir.

Dolayısıyla tek sayfalı web sitelerin birçok avantajının ve dezavantajının olduğu söylenebilir. Bu noktada dikkat edilmesi gereken belirlenen hedeflere hangi site yapısının daha uygun olduğunu iyi tartmak ve o doğrultuda stratejik bir adım atmaktır.

Blog yazımızın bu kısmına kadar one page SEO kavramının ne olduğundan ve tek sayfa tasarımlı sitelerin avantajları ile dezavantajlarından bahsettik. Yazımızın bundan sonraki kısmında ise tercihini halihazırda tek sayfalık web sitelerinden yana kullanmış ya da kullanmayı planlayanlar için tek sayfa SEO hakkında bilgiler sunacağız.

Tek Sayfalık Web Siteler İçin SEO Çalışmaları

Tek sayfalık siteler için SEO çalışmaları sınırlı olduğundan dolayı, bu tarz sitelerde SEO çalışmaları yaparken her noktada en ince detayı dahi düşünmekte fayda bulunmaktadır. Bu doğrultuda yapılabilecek single page SEO çalışmaları aşağıdaki gibi sıralanabilir:

1. Keyword Çalışması

Tek sayfalık web siteleri için one page seo çalışması

Tek sayfalı web sitelerinde hedeflenebilecek anahtar kelime sayısı sınırlı olduğundan dolayı detaylı bir keyword araştırması yapılmalıdır. Bu doğrultuda hem KW planner gibi araçlardan hem de rakip sitelerin kullandığı anahtar kelimeler üzerinden bir analiz yapılabilir. Yapılan analiz neticesinde elde edilen anahtar kelimeler gruplanmalı ve bu kelimeler sayfanın uygun yerlerinde akışa bağlı kalınarak kullanılmalıdır. ”Anahtar kelime araştırması nasıl yapılır?” sorusunun cevaplarını şu içerikten bulabilirsiniz.

2. HTML Div Etiketi Kullanımı

Tek sayfalık web sitesinde öncelikle kullanılması planlanan ana sayfa, hizmetler, iletişim gibi alanlara karar verilmelidir. Ardından kullanılmak istenilen alanlar, belirli bir alanı gruplamak amacıyla kullanılan HTML div etiketleri ile farklı bölümlere ayrılmalıdır. Div etiketleri sayesinde üst menüde yer alan başlıklardan ilgisini çekene tıklayan kullanıcı, direkt olarak div etiketi ile kategorilendirilen ilgili alana yönlendirilebilir. Bu sayede kullanıcı istediği bilgiye daha hızlı bir şekilde erişebilir.

HTML sayfasında ‘’body’’ alanı içerisinde kullanılan div etiketinin ayırdığı bölümün metni, div etiketinin içerisinde kullanılmaktadır. Örneğin; <div id=”ozellikler”>…metin…</div>

One page web sitelerde div etiketi kullanımının başka avantajları da bulunmaktadır. Normalde her sayfa için bir adet H1 etiketi kullanılması uygun görülmektedir. Ancak div etiketi kullanılarak sayfanın ayrı bölümlere ayrılması, her bölüm için ayrı bir H1 etiketi kullanımına imkan sağlar. Öte yandan div etiketinin kullanımı ana sayfada yer alan ayrı bölümler için de backlink alınmasına olanak sağlar. Bu konu ile ilgili detayları ‘’backlink çalışmaları’’ alt başlığında bulabilirsiniz. Div etiketinin kullanımı anchor linkler açısından da önemlidir. Bu konu ile ilgili detayları ise yazının akışı içerisinde ‘’anchor link kullanımı’’ başlığı altında bulabilirsiniz.

3. Backlink Çalışmaları

Tek sayfalık web siteleri için one page seo çalışması

Tıpkı çok sayfalı web sitelerinde olduğu gibi one page sitelerde de backlink alımı önemlidir. Ana sayfaya yönelik kazanılan kaliteli backlinkler sayfa otoritesini ve buna bağlı olarak da sitenin arama sonuçlarındaki sıralamasını olumlu yönde etkileyecektir. Öte yandan tek sayfalık sitelerde div etiketlerine yer verilmesinin bir diğer avantajı daha önce de bahsedildiği gibi div etiketleri ile ayrılan yerlere de ayrı sayfalar gibi backlink alınabilmesidir. Bu yüzden tek sayfalık web sitelerinde backlink çalışmaları yapılırken yalnızca ana sayfaya değil; ‘’#’’ ile ayrılan div etiketli bölümlere yönelik de backlink çalışmaları yapılabilmektedir.

4. Anchor Link Kullanımı

Anchor linkler; kullanıcıların bir sayfa üzerinde gezinirken, ilgilerini çekebilecek farklı bir alana ya da sayfaya yönlendirilmesini sağlayan metinli linkler olarak tanımlanabilir. Özellikle uzun scroll down sayfa yapısına sahip tek sayfalı sitelerde anchor link kullanımı kullanıcı deneyimini iyileştiren faktörler arasında yer almaktadır. Nitekim anchor linkler sayesinde kullanıcılar site içerisinde div ile ayrılan bölümler arasında hızlı geçiş yapabilir ve aradığı bilginin bulunduğu noktaya siteyi taramaya gerek kalmadan geçiş yapabilir. Diğer bir deyişle anchor linklerin tek sayfa sitelerde navigasyon işlevi gördüğü söylenebilir.

Google siteleri tararken anchor link kullanımını da dikkate almaktadır. Bu açıdan anchor linklerin anahtar kelime optimizasyonu için de bir fırsat olduğu söylenebilir. Bunun için anchor linkler, içerisinde bölüme ayırdığı alan ile ilgili anahtar kelime barındıran div etiketinin yer aldığı alana kullanıcıları yönlendirecek şekilde kurgulanmalıdır. Konu ile ilgili aşağıdaki gibi bir örnek verilebilir:

  • İçerisinde ayırdığı alanla ilgili keyword barındıran div etiketi kullanımı: <div id=”saha-satis-otomasyonunun-faydalari”>
  • Anchor link vermek için kullanılabilecek HTML kodu: <a href=”#saha-satis-otomasyonunun-faydalari”>Satış Otomasyonu Faydaları</a>

‘’Satış Otomasyonu Faydaları’’ site menüsü üzerinde yer alan yönlendirici linkin başlığıdır. Bu linke tıklandığında kullanıcı direkt olarak div etiketi ile ayrılan alana yönlendirilir ve sayfa linki ise “#saha-satis-otomasyonunun-faydalari” şeklinde gözükür.

5. Heading Tags Kullanımı

Tek sayfalık web siteleri için one page seo çalışması

Tek sayfalık siteler için SEO çalışmalarında en önemli noktalardan bir tanesi de H etiketlerinin kullanımıdır. Site tek bir sayfadan meydana geldiğinden dolayı tüm detaylar özenle verilmelidir. H etiketlerinin kullanımı da hem arama motorlarının hem de kullanıcılarının site içerisinde ne gibi bilgiler yer aldığını anlamaları noktasında avantaj sağlar. Doğru hiyerarşide kullanılan H etiketleri sayesinde kullanıcılar sayfayı kaydırırken sunulan içerikleri daha rahat takip edebilir. Heading tags kullanımının daha iyi anlaşılabilmesi için bir edebiyat blogu için hazırlanan yazıda kullanılabilecek H etiket hiyerarşisine aşağıdaki gibi örnek verilebilir:

  • H1: Türk Edebiyatının Dönemleri
  • H2: İslamiyetten Önceki Türk Edebiyatı
  • H3: Sözlü Edebiyat
  • H3: Yazılı Edebiyat
  • H2: İslamiyetten Sonraki Türk Edebiyatı
  • H3: Divan Edebiyatı
  • H3: Halk Edebiyatı
  • H4: Anonim Türk Halk Edebiyatı
  • H4: Tasavvufi Türk Halk Edebiyatı
  • H4: Aşık Türü Türk Halk Edebiyatı

6. Sayfa İçeriklerinin Güncellenmesi

Google, güncel ve doğru içerikleri her zaman sever. Bu yüzden tek sayfalı web siteler hazırlandıktan sonra da içerikleri dönem dönem güncellenmelidir. Sektöre yönelik yapılan yeni anahtar kelime araştırması ile yeni kelimeler keşfedebilir ya da daha önce keşfettiğiniz ve kullandığınız anahtar kelimelerin güncel aranma trendlerini yeniden görebilirsiniz. Bu doğrultuda sayfadaki içerikleri güncelleyebilirsiniz.

7. Title, Description ve Image Alt Tag Kullanımları

Yaklaşık olarak 55–60 karakter (440 piksel civarı) sınırına sahip olan title ile 155–160 karakter (920 piksel civarı) sınırına sahip olan description kullanımı tek sayfalık siteler için SEO çalışmalarında önemli yeri bulunan noktalardandır. Nitekim doğru title ve description kullanımı ile sitenin SERP’te daha dikkat çekici bir şekilde yer alması ve tıklama oranının artırılması sağlanabilir. Bunun yanı sıra sitede görseller yer alıyorsa, görsellere doğru anahtar kelimelerle image alt etiketleri eklenmesi, sitenin görsel arama sonuçlarında da çıkma olasılığını arttıracaktır.

8. Site Hızının Optimize Edilmesi

Tek sayfalık web siteleri için one page seo çalışması

Tek sayfalı web siteler çok sayfalı web sitelere kıyasla site hızı açısından daha avantajlıdır. Daha az koda ihtiyaç duyulduğu için site hızı optimizasyonu daha kolay olmaktadır. Bununla birlikte bu durum tek sayfalı siteler için site hızı optimizasyonuna gerek olmadığı anlamına gelmemektedir. Tek sayfaya sahip siteler için de düzenli olarak hız testi yapılmalı ve görsel boyutunun yüksek olması, gereksiz JS ve CSS’lerin kullanılması gibi durumlarda gerekli aksiyonlar alınmalıdır. Öte yandan tüm içerikler tek bir sayfada sunulacağı için lazy load kullanımı site hızı için avantaj sağlayacaktır. Nitekim lazy load ile içeriği uzun sayfalarda kullanıcılar scroll down yapmadan önce aşağıda kalan ve henüz kullanıcı tarafından görüntülenemeyen kısımlardaki kodlar yüklenmez. Bu sayede siteye girişte ilk görülen yer tek yüklenen alan olacağından dolayı site daha hızlı bir şekilde açılır. Sonrasında kullanıcı sitede aşağıya doğru inmek istediğinde alttaki kısımlar da yüklenmeye ve açılmaya başlar.

Tek sayfalık web siteler için SEO konusunu özetlemek gerekirse; her konuda olduğu gibi one page SEO konusunda da avantajlar ve dezavantajlar bulunmaktadır. Web sitesini açma amacına bağlı olarak tek sayfalık web sitelerinin avantajlarının mı yoksa dezavantajlarının mı ağır basacağı belli olmaktadır. Bu yüzden konu ile ilgili net bir karar vermeden tüm detayları gözden geçirmeli ve hem kısa vadede hem de uzun vadede en iyi faydayı sağlayacak seçenek seçilmelidir. Yeni gelen hız metriklerini (core web vitals) inceleyebilirsiniz.

Hype

Esentepe Mahallesi
Ecza Sokak 6/1
Levent, İstanbul

+90 (532) 744 4943
[email protected]