İlki 1896 yılında Atina’da gerçekleştirilen Yaz Olimpiyatları’nın 31.’si bu yıl Brezilya’nın Rio kentinde düzenlendi. Organizasyona 206 farklı ülkeden toplamda yaklaşık 10.500 sporcu katıldı. Bu sporcular da birçok alanda yarışıp madalyalar kazandı. Ancak tahmin ettiğiniz gibi, bizi ilgilendiren kısım Rio’dan ziyade, Google’da madalyaları kimin kazandığı.
Olimpiyatlar, -izlenme sayısına göre- dünyanın en büyük ikinci spor etkinliğiymiş. İlki hangisi diye soracak olursanız, tabii ki de FIFA Dünya Kupası, yani futbol. Türkiye özelinde bir Rio 2016 vs. Euro 2016 trend kıyaslaması yaptığımızda olimpiyatlara gösterilen ilgi, Euro 2016’ya gösterilen ilginin yarısından hallice.
Dünya genelinde olimpiyatlara en çok ilgi gösteren ülkelerin başında ise Jamaika ve Trinidad & Tobago geliyor. Etkinliğe ev sahipliği yapan Brezilya ise listeye ancak 5. sıradan girebilmiş. Ne de olsa futbol ülkesi!
Rio Olimpiyatları’nın dünya genelindeki arama trendlerine daha detaylı bir bakış atmak isterseniz şöyle buyrun: https://www.thinkwithgoogle.com.
Rio 2016 Türkiye Arama Trendleri
İsterseniz ilk olarak, olimpiyatlar ülkemizde nasıl bir ilgiyle karşılanmış kısaca inceleyelim. Google Trends’e göre ‘2016 Yaz Olimpiyatları’ sorgusu turnuvanın başlarında oldukça fazla aranırken sonraları düşen bir hacme sahip.
Aynı sorguya ait alakalı sorgular ise şu şekilde;
Sadece ‘Rio 2016’ olarak arama yapan kullanıcılar ise aynı zamanda aşağıdaki kelimeleri aratmış.
Daha sonra ise aramalardaki ilginin spor branşları ve sporcu isimlerine kaydığını söyleyebiliriz.
Genel olarak bakıldığında spor dallarından yüzme ve güreş ilgi görürken, sporcular arasında ise Usaine Bolt tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de ilgiyle takip edilmiş.
Ülke genelinde olimpiyatlar ile alakalı olarak en çok arama yapan şehirler ise hayli enteresan. İstanbul, Ankara gibi büyük ve kalabalık şehirlerin aksine Edirne, Yozgat, Bingöl gibi az nüfuslu şehirlerimiz Rio 2016 konulu aramalarda lider durumda. Muğla’nın 1. sırada olması ise muhtemelen yazlık mekanlarda bulunan kullanıcıların ilgisine bağlanabilir.
Spor Sitelerinin SEO Görünürlükleri
Şüphesiz ki yaz ayları spor basını açısından ağırlıklı olarak futbol transfer haber ve dedikoduları minvalinde geçiyor. Ancak 4 yılda bir de olsa sporun yaz gündemi biraz değişiyor ve yaz olimpiyatları da (özellikle Türk sporcular özelinde) basında ve internette yoğun şekilde yer buluyor. Mario Gomez, Sosa, Vitor Pereira, Sneijder isimlerinin yanında Bolt, Phelps, Mete Gazoz gibi sporcuları da görmeye başlıyoruz.
Hal böyle olunca bu dönemde spor haber sitelerinin organik görünürlüklerinin (SEO Visibilty) de artmasını bekleyebiliriz. Ancak NTV Spor, TRT Spor ve Sporx’in Searchmetrics verilerine baktığımızda çok da beklenen sonucu göremiyoruz.
NTV Spor Arama Motoru Görünürlüğü:
Sporx Arama Motoru Görünürlüğü:
TRT Spor Arama Motoru Görünürlüğü:
Arama motoru görünürlük raporları gösteriyor ki NTV Spor ve Sporx’in grafikleri stabil bir seyir izlerken TRT Spor’un performansı Rio 2016’nın ilk gününden itibaren artan bir trend yakalamış. Bu verilere bakarak TRT Spor’un organik aramada altın madalyayı aldığını söyleyebiliriz. Tabii ki burada TRT’nin olimpiyat resmi yayıncısı olmasının da ‘doping’ etkisi yarattığını kabul edelim.
Anahtar Kelime Performansları
Google’da olimpiyatlar ile alakalı belli başlı kelimeler aratıldığında çıkan sonuçlara baktığımızda da net bir kazanan göremiyoruz ne yazık ki. Aranan kelimeler benzer olduğunda bile ilk sayfada çıkan siteler çok farklı olabiliyor.
19 Ağustos tarihinde yapılan araştırmamıza göre ‘rio 2016’ aramasında, Fanatik.com.tr birinci sırada yer alırken, Sabah ve Sporx ‘Haberlerde’ kısmında ve onun altında sıralanan arama sonuç kısmında yer alıyor.
‘rio 2016 olimpiyat oyunları’ aramasında ise CNN Türk’ün ilk sırada olduğu görülüyor. Onu www.olimpiyatkomitesi.org.tr ve Wikipedia takip ediyor. Spor haber siteleri ise daha aşağılarda yer bulmuş durumda.
Ancak burada yukarıda bahsetmediğimiz kilit bir nokta var, her iki aramada ve dahası olimpiyatlarla ilgili hemen tüm aramalarda organik sonuçların üstünde aslında Google’ın, olimpiyatlara özel hazırladığı içerikler çıkıyor. Bunu öyle birkaç satırlık bir içerik zannetmeyin, sonuç sayfası açıldığında görünür alanın neredeyse tamamını kaplayan bir içerikten bahsediyoruz.
‘bolt 100 metre’ gibi bir aramada bile Usain Bolt’un yarış programı ve sonuçlarının olduğu bir tablo görebilirsiniz. Sayfanın altında yer alan aşağı ok ikonuna tıkladığınızda da Google’ın tamamen Rio 2016’ya özel olarak oluşturduğu bir sayfaya yönleniyorsunuz.
Sonuç: Kazanan TRT Spor, Asıl Kazanan İse…
Arama motoru görünürlüğü altın madalyasını TRT Spor’a verdik ama madalyanın asıl sahibi Google gibi duruyor. Zira, herhangi bir olimpiyat aramasında sayfanın üst kısmını (above the fold) zengin cevaplar tarzı içerikleriyle domine ederek kullanıcıya direkt olarak ulaşan Google, bu 400 metre engelli yarışını biraz emniyet şeridinden koşarak kazanmış. Olimpiyat programı, madalyalar, sporcular ile ilgili bilgiler arayan kullanıcıların farklı farklı siteleri gezmek yerine tek bir yerden bunları elde etmeyi seçtiklerini düşünmek çok da şaşırtıcı olmayacaktır.
Google’ın son zamanlarda kendi içeriklerine iyice ağırlık verdiğini düşünecek olursak, yayıncıların “görünürlük” pastasından daha fazla pay alabilmek için yeni stratejilere ihtiyacı olduğunu söylemek yanlış olmaz.
Yeni stratejilerden konu açılmışken, siz de “Google’da biraz daha görünür olsak, fena olmaz” diyorsanız bize –HYPE– bir telefon açın, konuşalım.