Dijital dünyanın son yıllarda durdurulamaz hızı, şüphesiz her alanda olduğu gibi reklamcılık ve pazarlama alanında da ilerleyiş gösteriyor. Dolayısıyla ister kurumsal ister bireysel olsun dijital dünyada işletme sahipleri olarak yapışan her işlemi yönetme ve takibi için bu hedeflere yönelik biriken bir veri yığını olacağını tahmin etmek zor değil. Örneğin web sitesi olan orta ölçekli bir işletme olduğunuzu varsayalım, sitenize ait kullanıcılar hakkında bir çok bilgiyi analiz etmek istiyor ve satışlarınızı maliyetlerinizi ve ya hedeflerinizi bu bilgilere göre düzenlemek ve büyümek istiyorsunuz ama nasıl olduğu hakkında bir fikriniz yoksa o zaman buyrun sizin için Google Analytics

Google Analytics Nedir? Ne İşe Yarar?

Google Analytics; temel olarak SEO(arama motoru optimizasyonu) ve pazarlama amaçları için istatikler ve analitik araçlar sağlayan bir web analizi hizmetidir.Google Marketing Platform bünyesinde olup ücretsiz olarak kullanılanılabilir.Yapılabilen analizlerden bazıları şunlardır:

  • Web sitesi performansını izlemek 
  • Ziyaretçi bilgilerini toplamak (yaş, cinsiyet, coğrafi bölge gibi..)
  • Kullanıcıların siteye en iyi trafik kaynağını belirleme
  • Pazarlama etkinlikleri ve kampanyaların başarılarını ölçümleme
  • Belirlenen hedeflerin tamamlamaları (satın alma, alışveriş sepetine ürün ekleme gibi..)
  • Kullanıcı etkileşimleri vb.

Yukarıda verilen analiz ölçeklerinin yanı sıra küçük ve orta ölçekli işletmelerin web siteleri, kurumsal marka ve kampanyalar içinde hedeflere yönelik birçok analiz ve ölçümleme yapabiliriz.

Google Analytics Nasıl Çalışır?

Google Analytics; sayfa etiketlerini kullanarak(tags) her web sitesi ziyaretçisinden kullanıcı verilerini alır. Peki nasıl?

Analiz edilmesi istenilen her sayfanın koduna bir JavaScript sayfa etiketi(tag)  eklenir.Bu etiket, her ziyaretçinin web tarayıcısında(browser) çalışır, verileri toplar ve Google’ın veri toplama sunucularından birine gönderir. Google Analytics daha sonra kullanıcı sayısı, hemen çıkma oranları (bounce rate), ortalama oturum süreleri, kanala göre oturumlar, sayfa görüntülemeleri, hedef tamamlamaları ile daha fazla veriyi izlemek ve görselleştirmek için özelleştirilebilir raporlar sunar.

Google Analytics Arayüzü 

Google Analytics görünüm olarak kullanımı zor ve karmaşık olarak görülebilir. Ancak adım adım analiz edilecek hedef ve tanımlamaları gerçekleştirdiğimizde ne kadar kolay ve faydalı bir uygulama olduğunu göreceksiniz.

Yukarıda gördüğünüz görsel temel olarak bir Google Analytics uygulamasının arayüzüdür. Paneli sol köşede bulunan seçenekler sayesinde düzenlersiniz.

Her bir işlevin ayrıntısına girmeden özet olarak ne işlevi gerçekleştirdiklerine değinip bir sonraki yazımızda ayrıntılı olarak arayüz detaylarına inebiliriz.

Sol üst köşede Google Analytics logosunun sağında kalan kısımdan oluşturmuş olduğunuz hesabınızı seçersiniz. Home seçeneğine tıkladığınızda bağlı bulunduğunuz hesaba ait özet bir analiz sayfası, şuan görülen sayfayı görürsünüz. 

Home seçeneğinin altında “Customization” bulunur bu alan alt kategori olarak dörde ayrılır. Genelde burada bizi ilgilendiren ve en çok kullanılan kısım “Custom Reports” alanıdır. Bu alan sayesinde web sitesi ya da analizi yapılan ortam hakkında özel rapor oluşturulabilir. Nasıl bir custom report oluşturulduğuna dair ayrıntılı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

Realtime adında anlaşılacağı üzere bu kısımdan gerçek zamanlı olarak web sitesi performans ve anlık verilerine ulaşabiliriz.Yani anlık ziyaretçi raporları kullanıcıların kaç kişi olduğu ve neler yaptıklarına dair bilgi edinebiliriz.

Analytics’teki audience’ler,(kitleler) işletmeniz için anlamlı olan herhangi bir özellik kombinasyonuna göre gruplandırdığınız kullanıcılardır. Bu seçenek altında açılan her bir kırılımdan ilgili kullanıcı raporlarına ulaşabilirsiniz.

Google Analytics’in “Acquisition”(edinme) raporlarlama kısmında kullanıcıların web sitenize nasıl geldiğini belirlemek için kullanacağınız alandır. Daha özel bir şekilde web site trafiğiniz hakkında daha fazla bilgi almak için “All Traffic” altında direkt, yönlendirme ya da URL üzerinden mi ne kadar trafik aldığını detaylı görebilirsiniz. Diğer kısımların ayrıntısına ise buradan ulaşabilirsiniz.

Google Analytics’te “Behaviour”(davranış) raporları kısmında kullanıcıların sitenize olana ilgillerini ayrıntılı bir şekilde görebilirsiniz. Örneğin sitenize ilk kez ziyaret etmiş bir kullanıcının hangi içeriği görüntülediği daha sonrasında tekrar sitenizi ziyaret edip etmediği gibi birçok bilgiye ulaşmanız mümkündür.

Google Analytics “Conversion(dönüşüm) raporu kısmında site özelinde bakacak olursak tamamlanmış herhangi bir işleme dönüşüm adını verebiliriz. Örneğin kullanıcınızın sepete eklediği bir ürünü satın alması ya da bir haber bültenine üye olması bunlardan sayılabilir.

Panelin sol en alt köşesinde bulunan kısım “Admin” kısımıdır. Bu kısım sizin yöneticiliğinizde hesap,mülk(property), ve görünüm(view) alanlarını düzenleyebileceğiniz gerekli izin ve işlemleri yönettiğiniz alandır.

Bir sonraki yazımızda “Temel Google Analytics Kurulumu Nasıl Yapılır?” içeriğini yakın zamanda okuyabilirsiniz.

Hype

Esentepe Mahallesi
Ecza Sokak 6/1
Levent, İstanbul

+90 (532) 744 4943
[email protected]