Google Analytics’te verilerimizin doğruluğunu sağlayabilmek için kontrol etmemiz gereken, karşımıza sıkça çıkan birçok kontrol alanı var ve hepsi birbirinden önemli.

POS cihazlarını referral exclusion listesine ekledik mi?

Ziyaretlerimde kopma var mı?

Query parametreleri sayfalarımın other olarak görünmesine sebep oluyor mu?

Site search ayarını aktif ettik mi?

gibi önemli konular derken, sıra diğer önemli kontrol alanlarına gelemiyor bile.

Ne zaman ki bir analiz için işe koyuluyoruz, az önce bahsettiğim sıra gelmeyen kontroller bizi üzüyor. İşte tam olarak böyle hissettiren analiz deneyimlerinin önüne geçmek için birkaç kontrol maddesine bu yazımda değineceğim.

#1 Landing Page Analizleri

Siteye trafik çekmek için birçok yöntem deniyoruz, farklı farklı iletişimler kuruyoruz. Ve beklenen zaman geliyor, ziyaretçiler web sitemize gelmek için ilk adımı atıyor.

Google Analytics’te Sağlıklı Analiz İçin İpuçları

Zor kısmı atlattık artık ziyaretçimi siteye çektim diyorsanız yanılıyorsunuz. Yolculuk yeni başlıyor! Siteye çektiğimiz ziyaretçiler sitede başka bir aksiyon alıyor mu, yoksa hemen ayrılıyor mu?

İlk izlenim insanlarda olduğu gibi web sitenizde de önemli rol oynuyor. Bu nedenle giriş sayfalarını analiz etmek; içerik bakımından sayfayı kullanıcının daha çok ilgi duyacağı hale getirme, düşük performans gösteren giriş sayfaları yerine potansiyeli yüksek sayfalara kullanıcıları yönlendirme gibi konularda bize ışık tutuyor.

Tüm bu konuları değerlendirmek ve aksiyon almak için Landing Page raporuna giriyorsunuz ve sürpriz! İlk satırda “not set”.

Görselde ilk satırda gördüğümüz not set problemi, buradaki case özelinde ziyaretlerin %18’inin hangi giriş sayfasına geldiğini öğrenememeye neden oluyor.

Google Analytics’te Sağlıklı Analiz İçin İpuçları

Üstüne bir de not set filtresi ekleyip, yanına secondary dimension olarak “source/medium” eklediğimizde çoğunun reklamdan geldiğini görüyorsak senaryo biraz daha üzücü hale geliyor.

Yatırım yaptığımız reklam kanalı hangi giriş sayfasında daha iyi performans gösteriyor sorusu bu sorunu çözümlemedikçe bir soru işareti olarak kalmaya devam ediyor.

Peki nasıl çözülür?

Eğer böyle bir durum ile karşılaşıyorsanız ve not set ziyaret oranı çok yüksekse çoğunlukla sayfa sayımından önce bir eventi Analytics’e gönderiyor olabilirsiniz.

Kurulumunuz native, yani doğrudan yazılım ekibi üzerinden yapıldıysa her sayfada öncelikli olarak pageview kodunun çalışmasını sağlamalısınız.

Eğer GTM üzerinden bir kurulum gerçekleştirdiyseniz de panel üzerinden pageview tag’inin her zaman önce çalışmasını sağlamalısınız.

Yukarıda belirttiğim neden başlıca olmak üzere, görünüme eklenen filtreler, session timeout ya da giriş yapılan sayfada pageview’in tetiklenmemesi gibi konular da bu probleme yol açabilir.

#2 Ürün Performans Analizleri

Bir e-ticaret siteniz varsa ve gelişmiş e-ticaret kurulumu yaptıysanız, ürün yolcuğunu analiz etmek de olmazsa olmazlarınızdandır.

Hangi ürünleriniz ne kadar görüntüleniyor?

Hangi ürünlerin detay sayfaları daha fazla ziyaret ediliyor?

Detay sayfasını görenlerin sepete ekleme/satın alma oranı nedir?

Sıkça sorulan bu sorularımızın cevabını almak için Ecommerce > Product Performance > Shopping Behavior raporuna girebiliriz.

Google Analytics’te Sağlıklı Analiz İçin İpuçları

Bu rapora giriş yaptıktan sonra artık ürünlerimizin, ürün kategorilerimizin, ürün markalarımızın ayrıntılı yolculuğunu incelemeyi umuyoruz.

Rapora baktığımızda görseldeki gibi kimi ürünlerin sepete kadar eklendiğini satışa hiç dönüşmediğini, kimi ürünler içinse daha görüntülemeden ödeme adımlarına geçildiğini görüyorsunuz.

Google Analytics’te Sağlıklı Analiz İçin İpuçları

Rapora baktığımızda görseldeki gibi kimi ürünlerin sepete kadar eklendiğini satışa hiç dönüşmediğini, kimi ürünler içinse daha görüntülemeden ödeme adımlarına geçildiğini görüyorsunuz.

Peki bu ürünler hiç görüntülenmeden, sepete eklenmeden nasıl ödeme süreçlerine giriyor? Ya da fazla fazla görüntülenip neden hiç satışa dönüşmüyor?

Sebebi maalesef sıkça karşımıza çıkan hatalardan.

Gelişmiş e-ticaret yapılarındaki tüm ürün aksiyonlarında (detay görüntüleme, sepete ekleme, satın alım vb.) her bir adımda ürün bilgileri (id, name, category, brand) bir önceki adımlarla aynı, değişmeden gönderilmelidir.

Örneğin: Detay sayfasında ürün ismi Kadın T-shirt ise ve detay sayfasında ürün rengini kırmızı olarak seçtiysem ürün ismim sepete eklenirken Kadın T-shirt Kırmızı olmamalıdır. Ya da diğer ürün bilgileri değişmemelidir.

Eğer bu şekilde her bir adımda bilgiler farklı gönderiliyorsa, yukarıda görselde paylaştığım ürün kırılmasına neden olur. Bu durum da ürün performanslarını doğru yorumlayamamamıza, aksiyon almakta gecikmemize neden olur.

#3 Hemen Çıkış Oranı Analizleri

Hemen çıkma oranı (Bounce Rate) ziyaretçilerimizin sitede ikincil bir aksiyon alıp almadığı çıkarımını yapabildiğimiz, birinci bölümde belirtilen giriş sayfası performansını kontrol ederken de kullandığımız önemli metriklerdendir.

%10’un altında hemen çıkış oranları web site verilerimizde kulağa her ne kadar hoş gelse de maalesef çoğu zaman hatalı ölçümlemeden kaynaklı bizi yanıltır.

Örneğin: Landing page raporuna girdiğimizde, hangi giriş sayfasından kullanıcılar hemen çıkıyor, hangilerinde ikincil bir aksiyon alıyor görmek isteriz. Sitenin genel hemen çıkış oranı ile her bir landing page’in hemen çıkış oranını kıyaslarız. Bu doğrultuda aksiyon önerileri geliştiririz.Eğer ölçümlemede bir hata varsa geliştirme alanı olan sayfaları kaçırıyoruzdemektir.

Nasıl kontrol edebiliriz?

Bounce rate değerimiz %10’ larda ve altında ise, landing page raporuna gireriz. Burada filtreleme alanında bounce rate’i 0 olan sayfaları filtreleyebiliriz.

Google Analytics’te Sağlıklı Analiz İçin İpuçları

Filtreleme işleminden hemen sonra bounce rate’i 0 olan sayfaları görebileceğiz.

Google Analytics’te Sağlıklı Analiz İçin İpuçları

Şimdi bu sayfaları web sitesinde ziyaret edip, GADebugger eklentisi vb. araçları kullanarak, bu sayfalarda çift sayfa sayımı var mı (aynı sayfaya ait pageview’in birden fazla aynı hesaba gönderilmesi) kontrol etmelisiniz.

Eğer çift sayfa sayımı varsa bounce rate düşüşüne neden olur.

Bir diğer kontrol maddesi de sayfa sayımından sonra doğrudan gönderilen bir event var mı? Varsa event beraberinde gönderilen onInteraction değeri ne?

nonInteraction = True ise gerçekleştirdiği event hemen çıkmayı etkilemez. (Impression eventi örnek gösterilebilir)

nonInteraction = False ise hemen çıkma oranını etkiler ve kullanıcıyı hemen çıkmamış olarak sayar. (Add to Cart eventi örnek gösterilebilir)

Analizlerde ya da hesap kontrolleri sırasında sıkça karşımıza çıkan, ilerlememizi engelleyen başlıca konulardan yalnızca üç tanesine yukarıda değindim.

Site canlı ortama alınmadan bu maddelerin kontrolünün sağlanması ve problemlerin çözümlenmesi veri kaybetmeden analizlerimize hızlıca ulaşmamıza olanak sağlar.

Yazının burada sonuna geldik. Serinin devamında funnel ve kanal performans analizlerinde püf noktalara değineceğim, sonraki yazımda görüşmek üzere 🙂

Hata ile karşılaşmadığınız mükemmel analizlere!

Hype

Esentepe Mahallesi
Ecza Sokak 6/1
Levent, İstanbul

+90 (532) 744 4943
[email protected]