Geleneksel Medya ve Sosyal Medyanın Yeni Dünya Savaşı
Bireyselliğin ön planda olmaya başladığı ve herkesin tüm yaşantısını sosyal medya ağlarında yaşamaya başladığı düşünüldüğünde; akıllardaki soru hep aynı ‘Geleneksel Medya yerini Sosyal Medyaya mı Bırakıyor?’
Bu alanda yenilikçi yaklaşımı olan her marka da pazarlama stratejilerini ve kampanyalarını bu doğrultuda hazırlamaya çalışıyor. Sosyal medya geleneksel medyanın yapamadığı kişiselleştirmeler ve hedeflemeler sundukça da pazarın tekeli olmaya başlıyor. Markaların tercihi böyle oldukça tüketiciler de artık kitle odaklı, herkese seslenen reklamlardan ziyade; kendilerini ilgilendiren, kendilerine özel hazırlanan, eğlenceli mesaj taşıyan reklamlarla ilgileniyor. Bu durum gazete, televizyon ve dergi gibi büyük oyuncuları geride bırakırken daha canlı, tüketicinin kendisi ile özdeşleştirebildiği oyuncuları ön plana çıkarıyor: Influencer’lar!
Peki kimi tüketiciye fazla reklam kokan hareketler itici dahi gelirken, hangi alanlarda influencer kullanımı daha etkili? Nielsen, The Brand Age dergisine özel gerçekleştirdiği ‘Influencer’ların Satın Alıma Etkisi’’ araştırması ile uzunca süredir sessiz bir çekişme halinde olan ‘’basın mı, influencer mı?’’ tartışmasında tüketicileri satın alma yolunda kimin daha çok etkilediğini araştırdı. Ve sektöre göre değişiklik gösterse de araştırmaya göre, influencer’lar tüketicileri satın almaya yeterince ikna edemiyor. Bu durum marka tarafında ise stratejik açıdan yaklaşılması gereken bir durum. Çünkü, kısa vadede tanıtılan ürünün etkileşimi artmış ve çok sayıda kişiye ulaşmış gibi görünse de satış hedeflerini tutturamıyor. Bu alanda marka tanıtımı yaparken influencer’lara yer vermek ancak satış hedefli stratejilerde geleneksel medya ile ilerlemek daha etkili.
Araştırmaya göre özellikle teknoloji ürünlerinde tüketiciler, %42’lik bir oran ile geleneksel medyanın sözlerini inandırıcı buluyor. Aynı zamanda araştırmaya katılanların %46’sı, ürünle ilgili basında yer alan bilgilerin kendilerini satın almaya ikna edebildiğini düşünüyor. Yine teknoloji ürünleri konusunda tüketiciler, influencer’ların inandırıcılık oranını %32, satın almaya iknasını ise %40 olarak değerlendiriyor.
Influencer’ların daha çok domine ettiği bir kategori olan moda ürünlerini satın almadan öncesinde ürün hakkında araştırma yaparken, bu kategoride yayın yapan mecraları önemsiyor. Özellikle genç kitleyi hedef kitlesi belirlemiş bir markada sosyal medyada var olmak bilinirliği oluşturan ilk etken. Tüketiciler; moda dergileri, web siteleri ve gazetelerin moda bölümlerini %45 oranında inandırıcı buluyor. Aynı durumun influencer’lara gelindiğinde ise %42 olduğu görülüyor. Influencer’ların satın almaya etkisinin moda konusunda %43 ile teknoloji alanında yaptıkları tanıtımlardan daha fazla olduğu gözlemleniyor.
Satın alınan moda ürünlerinin %60’ı, kozmetik ürünlerinin ise %57’si online şekilde alınıyor. Tüketiciler, alışveriş öncesinde alacakları ürünleri %61 ile ürünün kendi resmi web sitesi ve sosyal medya hesaplarından inceliyor. Online alışverişin de yaygınlaşmaya başladığı bu dönemde milyonlarca takipçisi olan internet ünlüleri yapılan iş birlikleri aracılığıyla markalar mesajlarını çok daha hızlı ve etkili bir şekilde hedef kitlelerine ulaştırabiliyor. Ancak burada kullanılan mecraların hedef kitle ile örtüşmesi en önemli nokta.
Çünkü; %32 ile ürün kategorisinde yayın yapan dijital mecralar, %35’lik bir oran ile de influencer’ların Instagram gönderileri ve Youtube videolarını inceleniyor. Youtube, Instagram gibi platformlarda kozmetik alanlarında içerik üreten ve tanıtım yapan influencer’lar tüketiciler tarafından %42 oranında inandırıcı bulunuyor. Kozmetik ürünler hakkında yayın yapan web siteleri ve diğer sosyal medya platformlardaki basın ise %41’lik oranla geride kalıyor. Influencer’lar kozmetik ürünlere %48’lik dikkat çekici bir oranla satın almaya yönlendirirken, basın mensupları ve yayınlar %46 oranında satın almaya ikna ediyor.
Sektöre göre yapılan araştırmayı daha detaylı incelemek isterseniz http://www.thebrandage.com/influencer-mi-basin-mi-tuketiciyi-kim-ikna-ediyor-8784 linkine tıklamanız yeterli!